Rektorn: "Vi accepterar inte en sådan kultur"

På Bildningscentrum Facetten är rektor Mikael Nord tagen, men tydlig: "Vi tillåter inte machokultur och vi agerar mot det vi vet om. Vi ska intensifiera arbetet och vara tydligare."

Mikael Nord, rektor för Bildningscentrum Facetten svarar på kritiken om att det råder machokultur på skolan. Han säger att skolan agerat på flera händelser, men kan på grund av elevsekretess inte redovisa dem öppet. "Vi agerar, men det råder också en tystnadskultur bland både tjejer och killar, säger han och menar at skolan inte kan agera på sådant den inte känner till.

Mikael Nord, rektor för Bildningscentrum Facetten svarar på kritiken om att det råder machokultur på skolan. Han säger att skolan agerat på flera händelser, men kan på grund av elevsekretess inte redovisa dem öppet. "Vi agerar, men det råder också en tystnadskultur bland både tjejer och killar, säger han och menar at skolan inte kan agera på sådant den inte känner till.

Foto: Erika Landt

Åtvidaberg2021-03-22 18:00

 Ett hårt klimat och destruktiv machokultur. Eleven Annas uppgifter om sina två år på skolan slår hårt.

– Jag är både chockad och ledsen, säger rektor Mikael Nord.

En del av kritiken vill han försvara skolan emot: skolan har agerat i de fall man haft vetskap om. Uppgifterna om att det ska ha skett sexuella övergrepp är nya för rektorn.

– Vi kan inte agera på det vi inte vet något om, säger han.

Flera andra händelser som Anna nämner har utretts och hanterats, med elever, föräldrar, elevhemmet – men under sekretess. 

– Jag kan inte redovisa vad vi gjort, men det stämmer inte att vi inte bryr oss.

På vilket sätt har skolledningen brytt sig?

– Vi lyssnar, tar tag i det vi hör. Det är klart som sjutton för oss att agera.

Kan du själv ge en bild av den machokultur som beskrivs? 

– Tjejer har uppfattat att en del killar emellanåt har tråkig attityd. Det finns en frustration över att en del inte förändrar sina attityder, trots att vi kommer med tillsägelser.

Stämmer det att du sett videoklipp på enstaka destruktiva händelser?

– Jag vet att det har funnits klipp, men jag har inte sett några.

Visste du att tjejer är rädda för den kultur som beskrivs?

– Inte på det här viset som det beskrivs. 

Kritiken som lyfts handlar om en grupp elever på fotbollgymnasiet, som påverkar klimatet på skolan.

– När killar kommer ihop kan de få en barnslig, fånig och provocerande attityd.

På vilket sätt ser du det?

– De kan kalla tjejer för feminister, som ett skällsord. När killar kommer ihop i grupp kan de bli barnsliga när tjejer vill ta diskussioner. När tjejer ser killarna som ett kollektiv, så gaddar vissa av killarna ihop sig på ett sätt som inte är bra. Det blir som ett skyttegravskrig- vi mot dem. Andra killar, som inte håller med säger inte ifrån.

Tillåter ni det på skolan?

– Nej, vi accepterar inte en sån kultur. Vi måste bli bättre på att hantera det och ta itu med det. 

Nord har nyligen träffat en grupp tjejer på skolan för dialog kring det som kommit upp. Han uppskattar ett konstruktivt samtal.

– Jag ifrågasätter inte vad de säger om en machokultur. Det är deras upplevelse av ett strukturellt problem och den kan vi inte ifrågasätta. Varken de eller skolan ska acceptera detta. Jag är ledsen om skolan inte signalerat detta tydligare.

Han rannsakar sig själv över kritiken över att skolledningen inte gjort tillräckligt och återkommer till att skolan har agerat på flera händelser, men att det också råder en tystnadskultur bland elever. Allt som sker kommer inte till skolans och vuxenvärldens kännedom.

– Man tjallar inte på varandra. Ingen vågar stå upp och peka ut någon. Det är bedrövligt och det är som en slags hederskodex. Vi vill verkligen veta vad som händer, men då måste någon berätta. 

Hur hade skolan agerat om man känt till övergrepp på elevhemmet?

– Hade vi vetat det så hade vi polisanmält. Vi gör det varje gång vi vet att det skett något brottsligt.

Har ni gjort några polisanmälningar?

– Väldigt sällan. Det har varit några gånger under de senaste fem åren, när vi misstänkt droger och någon enstaka incident, men inte för några sexuella ofredanden. 

undefined
Bildningscentrum Facetten

Mikael Nord vill nyansera läget. Skolan har en ambitiös handlingsplan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling och en rad aktiviteter kring värdegrunder. 

– Vi har en mycket bra lärarkår och övrig personal, som jobbar systematiskt för att bemöta all form av dåligt beteende.

– Vårt signum under många år på skolan har varit trygghet och studiero. Vi har höga siffror på det i enkäter.

Han uppger att skolan återkommande har föreläsare som talar kring olikheter, men också att alla elever och personal läst och diskuterat boken om "John Hron – pojken som inte ville slåss".

Mikael Nord är frustrerad. Han hade velat samla sina elever på ett sätt som inte är möjligt på grund av pandemin. Föreläsningar om snack i omklädningsrum har planerats, men inte kunnat genomföras.

Hur ska ni agera vidare?

– Vi får bli ännu tydligare och intensifiera arbetet. Vi måste lyfta frågorna oftare. Vi planerar nu för en temadag klassvis och vill ta in Atilla Yoldas som föreläsare. Vi måste jobba vidare med en grupp av killar. Jag vill inte att schismerna på skolan ska öka. 

Mikael Nord tillägger också att skolan jobbar med ÅFF kring attityder på och utanför plan. Skolan betalar även ÅFF för tillsyn på elevhemmet.

Ur skolans handlingsplan

Alla elever på Facetten ska känna sig trygga på skolan, samt accepterade och uppskattade för dem de är. Detta oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder. Det ska råda en positiv anda och ett tillåtande klimat, där elever/elever och elever/personal bemöter varandra med respekt och förståelse. 

Diskriminering/kränkande behandling ska utredas och åtgärdas för att inte upprepas. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!