Under onsdagen släppte Svenskt näringsliv årets rankning av företagsklimatet.
Landets 290 kommuner rangordnas utifrån en enkätundersökning med svar från 32 000 företagare och en statistikdel med fakta.
Åtvidaberg hamnar på plats nummer 189, ett fall med 19 placeringar jämfört med förra året. Utan undantag har kommunen backat sedan 2019, då kommunen hamnade på plats nummer 58.
– Det har gått spikrakt nedåt de senaste fem åren, konstaterar oppositionsrådet Tommy Aarna (M).
Det har också gått nedåt (med undantag av 2019 då kommunen klättrade något) sedan 2015, då kommunen återfanns på plats nummer 33.
Johan Gustafsson, regionchef för Svenskt Näringsliv kommenterar Åtvidabergs fall:
– Det är inte länge sedan Åtvidaberg var en av toppkommunerna i rankingen. Man har goda förutsättningar att komma tillbaka dit. Men det kräver att man prioriterar företagsklimatet och jobbar med dialogen med företagen. Det är nyckelfaktorer i de kommuner som lyckas med sitt företagsklimat och områden där Åtvidaberg har tappat på några års sikt, säger han.
Kommunalrådet Joakim Magnusson (C) har under onsdagen inte gjort en samlad analys av årets rankingresultat.
– Jag har bara tittat på det kort. Vi ska titta på det djupare och ta upp rankningen i näringslivsrådet och i Näringslivscentrums styrelse, säger han.
Han uttrycker till viss del förvåning över resultatet och är medveten om att han upprepar sig från tidigare år:
– Rankningen bygger delvis på en attitydundersökning, där 100 av 1 000 företagare i Åtvidaberg fått svara på en enkät.
Han lyfter själv en av parametrarna i enkäten, kommunpolitikers attityder till företagande som har fallit 49 platser ner till 203. Det är ett fall han inte känner igen sig i.
– Vi gör mer än tidigare. Vi gör mer företagsbesök, vi har en nytt näringslivsråd och en ny näringslivsplan. Vi behöver diskutera vad detta handlar om.
Tommy Aarna funderar också på kommunpolitikers attityder. Som oppositionsråd deltar han i företagsbesök tillsammans med de båda kommunalråden; Thomas Lidberg (S) och Joakim Magnusson (C), och tjänstepersoner från kommunen och Näringslivsrådet.
– Vi är ute och träffar företagen och jag tycker att dialogen blivit bättre, men frågan är vad vi gör med den information vi får. Tar vi den till oss eller är besöken bara en artighetsvisit.
Han frågar sig också om dialogen med företagen skulle vara bättre om de sker i mindre sammanhang och inte i stora delegationer.
– Vi gör partibesök hos företag och då blir det andra samtal, säger han och spekulerar om företagare vågar tala öppet i de större sammanhangen.
Han ser allvarligt på Åtvidabergs fall i rankingen och menar att kommunen inte kan försvara sig med att det främst rör attityder från 100 företagare.
– På fem år är det 500 företagare som svarat, understryker han.
I enkäten har företagen angett vad kommunen ska prioritera. De har svarat: det lokala vägnätet, fler bostäder, mer byggbar mark, minskad brottslighet och bättre dialog med kommunen.
Joakim Magnusson (C) vill att kommunen och Näringslivscentrum tar fram de områden, där man kan påverka för att få bättre resultat.
– Det är där vi ska sätta in resurser på att bli bättre, säger han.
Svenskt näringsliv har tidigare erbjudit sig att hjälpa kommunen i det arbetet. Erbjudandet kvarstår.
– Åtvidaberg har visat att man har förutsättningar för ett företagsklimat i toppklass. Det går att komma tillbaka dit och vi bistår gärna i det arbetet, säger Johan Gustafsson.