Det var skakiga dagar när Hanza Holding AB i april 2020 kom med beskedet – verksamheten i Åtvidaberg skulle flyttas till Årjäng och 32 anställda varslades som uppsägning. Samtidigt slog pandemin till med kraft.
Anders Larsson och Bosse Björling var två av dem som varslades. Idag driver de Konprod AB tillsammans; Larsson som vd och Björling som marknadschef.
– Vi fick ett erbjudande i slutet av april 2020 om att ta över en del av verksamheten, berättar Bosse Björling.
I juni förra året blev det klart. Förhandlingarna med Hanza ledde till att parterna delade upp kundbasen. Det skulle rädda en del jobb i Åtvidaberg.
– Vi kunde bygga upp en verksamhet med kunder som tillsammans stod för en omsättning om 20 miljoner kronor. Med det trodde vi att vi skulle kunna ha sysselsättning för tio-tolv anställda, säger Björling.
Den första oktober förra året tog de över. En del av Hanzas anställda hade då lämnat verksamheten. Sammantaget följde 23 anställda med i det nya bolaget.
Hur har det gått?
– Det spann på rätt så snabbt. Vi har en omsättning under tolv månader på över 30 miljoner kronor och kommer att överstiga budget med 50 procent. Med den orderstock vi har nu håller vi en takt på 40 miljoner i omsättning nästa år, säger Bosse Björling.
Och hur har det gått med jobben?
– Över förväntan. Vi har fått nyanställa tre personer, säger Anders Larsson.
Idag sysselsätter Konprod 26 anställda. Uppgörelsen med Hanza och en bra uppbackning från Åtvidabergs sparbank, skapade förutsättningar för att rädda jobben.
– För oss var det viktigt att få verksamheten här och det nya företaget att överleva. När allt var klart så kände man lättnad. Det var en skön känsla, säger Larsson.
Någon bekväm och tillbakalutad resa har de inte haft. Anders Larsson och Bosse Björling konstaterar att de haft ett intensivt år som företagare och att de ställts inför tuffa utmaningar.
En sådan är den globala materialbristen i pandemins spår. Konprod märker, liksom storföretag som Volvo cars och Scania, av komponentbristen på bland annat halvledare.
– Ja, när Volvo och Scania stänger, där inser man att det är brist, säger Larsson.
Hur påverkas ni av komponentbristen?
– Det är stora avbräck nu och det har eskalerat. Vi har tappat omsättning, men vi söker komponenter intensivt genom alla tänkbara kanaler, säger Bosse Björling.
För en enstaka komponent som Konprod behöver är det just nu 65 veckors leveranstid.
– Vi har så att vi klarar oss någon vecka till med just den komponenten.
Vad säger kunderna om bristen?
– Det finns en stor förståelse. Alla vet hur illa det är. Det är klart att vi känner oro inför framtiden. Får vi inte komponenter, då tar det stopp, säger Björling.
Anders Larsson konstaterar att det råder osäkerhet, men samtidigt att orderstocken är större än någonsin.
– Vi är nöjda med vårt första år, säger han och blickar framåt.
De mål som sattes upp vid övertagandet var långsiktiga, men målen för 2022-2023 har redan nåtts. Om framtiden säger Larsson och Björling att de vill växa med sina kunder i en hållbar och nära produktion.
– Långsiktigt vill vi att företaget ska ha en fortsatt bra expansion med god stabilitet.
Företags ett års-dag firas tillsamman med personalen. Under eftermiddagen hålls mingel i Örsätter. På kvällen bjuds middag på Klintas.