Hinderbanor, bubble balls och ansiktsmålning i strålande sol. Många kom till Stora torget och Åtvidabergskalaset under lördagen.
– Det är roligt här, man kan göra mycket, säger Alice Karlsson.
Men arrangemanget anordnades inte bara för nöjes skull, det är även ett sätt att samla in åsikter som behövs för platsutvecklingsprojektet BID 35, vars mål är att Åtvidaberg ska bli mer attraktivt. Att människor ska vilja flytta till kommunen, stanna kvar och trivas. Sedan i oktober har flera aktörer arbetat med projektet, men plötsligt insåg man någonting.
– Vi saknar två målgrupper, ungdomar och unga föräldrar med småbarn, säger Susanne Forsberg, projektledare för BID 35 Åtvidaberg.
Lösningen till detta problem blev Åtvidabergskalaset.
– Vi har lurat hit föräldrarna och ungdomarna med roliga aktiviteter så att vi kan få deras synpunkter, säger Susanne Forsberg med ett skratt.
De åsikter man vill ha in från ungdomarna och föräldrarna handlar bland annat om kommunens identitet, utbud, och säkerhet.
– Vi vill veta vilka platser man tycker har potential, vilka platser man tycker är bra och vilka platser man upplever som otrygga.
Susanne Forsberg är nöjd med dagen, och nu ska man utvärdera om evenemanget ska bli återkommande.
– Det har varit jättemånga människor här hittills, och de har varit så engagerade, så jag är jättenöjd.
Även besökarna verkar nöjda med dagen.
– Det här är ett fantastiskt bra initiativ. Det är trevligt och barnen gillar det, säger Johan Stransky.