Det blev en tung vår på Stall Hästkullen i Vrånghult. Med coronautbrottet blev det tvärnit på import och försäljning av sporthästar och all tävlingsverksamhet ställdes in.
Men tyngst blev det att driva ridskolan, så tungt att familjeföretaget tog beslutet att lägga ner ridskolan med 80-90 elever per vecka.
Flera faktorer har bidragit. Försöken att öka antalet ridande per vecka gav inte väntad effekt.
– Vi har försökt, men det har hållit sig runt 80-90 elever. När corona kom lyckades vi inte fylla våra ridläger, som var en viktig del av ridskolan. Vi fick bara anmälningar till tre av nio läger, säger Ulrika Andersson.
Med minskade intäkter och ökade kostnader visade den ekonomiska prognosen på stora underskott.
Ulrika Andersson vände sig till kommunen med en fråga om eventuellt ytterligare bidrag, utöver de 100 000 kronor som kommunen tidigare garanterat när Hästkulle köpte Vrånghult av kommunen år 2018. Kommunens uttalade då önskemål om fortsatt drift av ridskolan efter att Åtvidabergs ridklubb lagt ner sin ridskoleverksamhet.
– Vi har verkligen satsat, men förlusten blev för stor och vi visste inte var detta med corona skulle ta vägen, säger Ulrika Andersson och konstaterar att det är mycket svårt att driva ridskola med välutbildade hästar och ponnyer samt utbildade ridlärare utan mera kommunalt stöd.
Kommunens samhällsbyggnadschef Rikard Spalle beklagar att ridskolan avvecklats.
– Jag vet att Hästkullen verkligen ansträngt sig, men också drabbats av otur med kvarka, torka och nu senast av följderna av corona.
Hade kommunen kunnat gå in med ytterligare stöd?
– Vi har inte de ekonomiska musklerna, säger han och konstaterar att andra kommuner, som Linköping har andra möjligheter.
På Hästkullen har de andra verksamheterna återhämtat sig och hoppet återvänt. Efter stilleståndet som följde med coronautbrottet i våras har import och försäljning av framförallt hopphästar från Holland tagit ny fart.
– Det kom igång i maj igen och vi har haft mycket kunder som kommit för att provrida, säger Elin Andersson.
Efterfrågan på hästar är stor, vilket också lett till att hästarna blivit dyrare än tidigare - för såväl importör som slutkund.
– Vi har faktiskt sålt fler hästar i år under perioden maj till augusti än tidigare år
Elin Andersson har under pandemin obehindrat kunnat fortsätta att köra den stora hästlastbilen till Holland, tack vare de regler som gäller för yrkestrafik. Inom kort blir det en ny resa för att fylla på stallet med nya försäljningshästar.
Förra året sålde Hästkullen 152 hästar, främst importer från Holland, men även egna uppfödningar och hästar på försäljningsuppdrag.
Även tävlingsverksamheten har startat igen, om än utan publik. Nyligen startade Elin Andersson en av sina yngre hästar i Falsterbo. I helgen tävlar hon nationellt i Högbo, Gävle. Strax Falsterbo Horse Show gjorde hon under två dagar 25 starter på tio hästar i Västervik.
– Tävlandet är mitt stora intresse, säger hon och beskriver samtidigt att en del av försäljningsverksamheten är få hästarna att prestera.
– Kunder vill gärna se hur hästarna fungerar på tävling. När de blir som bäst, då har vi inte råd att behålla dem. Vi lever ju på det här och måste sälja.
Livet på Hästkullen innebär högt tempo och långa arbetsdagar.
– En livsstil. Man måste älska det här livet för att klara det, säger Ulrika.