Den 29 april hölls stämma i Åtvidabergs sparbank. Christian Ottosson, bankens vice vd sedan sex år tillbaka tog över efter Ronny Mårtensson.
– Det var mitt under pandemin. Då styrdes allt av corona, från hur vi skulle jobba säkert här på banken till våra relationer med kunderna och deras behov.
Christian Ottosson går tillbaka till mars, då läget var nattsvart.
– Det märktes framförallt på företagssidan. Vi var i kontakt med de flesta av våra företag med krediter för att höra vad de behövde.
Nu, sex månader senare sitter Christian Ottosson i bankens styrelserum med facit:
– Det vände. Det blev inte så stora konsekvenser som man först trodde. Det har gått bättre, med undantag för vissa branscher som turism, kultur, underhållning och konferens. Där det varit väldigt jobbigt.
Åtvidabergs sparbank har hängt med länge, ända sedan 1867. Christian Ottosson talar engagerat om den fristående sparbanken som lever och verkar nära sina kunder.
Kanske sticker han ut när han säger att världshuvudkontoret finns i Åtvidaberg och att inga ägare någonsin kommer göra några strukturaffärer som att lägga ner banken.
– Vi kommer inte lämna Åtvidaberg, banken kommer att finnas kvar även i en föränderlig tid.
En sparbank äger sig själv och har ingen kommersiell ägare. Valda huvudmän, varav hälften väljs av kommunfullmäktige och hälften av en valberedning, tillsätter en styrelse.
Det är så lokalt det kan bli när vd:n säger:
– I en så här liten fristående bank har vi möjlighet att ha koll på det mesta. Vi känner våra kunder.
Christian Ottosson har en övertygelse om den lokala bankens betydelse för lokalsamhället.
– Jag tror att det gör nytta för företagen och samhället att det finns en lokal aktör som ser fördelen med ett lokalt väl fungerande näringsliv.
Idag finns 58 fristående sparbanker i landet. Det är inte utan stolthet som Christian Ottosson lyfter den årliga mätningen av kundnöjdheten hos Sveriges bankkunder. I Svenskt Kvalitetsindex färska undersökning får sparbankerna högst betyg bland samtliga banker i Sverige, hos både privat- och företagskunder.
– Vi ligger dessutom över snittet bland sparbankerna. Det är ett kvitto på att personalen varje dag gör ett bra jobb och att vårt arbete betyder något för våra kunder.
Han ger en förklaring till topplaceringen:
– Vi har bra digitala lösningar och en fysisk relation till våra kunder. Vi har öppet och vi erbjuder rådgivning oavsett öppettider.
Det finns ett filosofiskt drag över Christian Ottosson. Han glider in på begreppet hållbarhet.
– Att bedriva sparbank är att vara hållbar. Man verkar för sin ort och ska göra rätt saker över tid, annars är man inte hållbar.
Åtvidabergs sparbank har nyligen haft workshop kring hållbarhet, med fokus på hur banken kan bidra till de 17 globala målen. Banken deltar också i ett arbete med övriga fristående sparbanker i länet, med syfte att ta fram enkla verktyg för hållbarhet som ska kunna spridas till lokala företag.
– I ett hållbart samhälle behövs en aktör som kan leva nära samhället och påverka det att fatta beslut i hållbara riktningar, säger han och ger konkreta exempel på bankens insatser: åternäring, där del av resultatet går tillbaka till samhället och livsstilsprojekt för ungdomar.
Just nu bidrar banken till en av väggmålningarna och framåt vill Ottosson bidra, kanske med en konsert, i blivande ungdomens hus.