Samhällsbyggnadsutskottet har nyligen listat problemsituationer i trafiken i Åtvidaberg. Det handlar inte om fortkörningar, motorburen ungdom eller bullrande motorer utan om brister i gatunätet.
– Vi har prioriterat vilka gator som vi behöver åtgärda först, säger samhällsbyggnadsutskottets ordförande Lars-Åke Bergstrand (S).
Mattias Gustafsson, verksamhetschef inom gata och park på kommunen har lyft fyra problemsituationer som funnits med i budgetprocesser genom åren. Hittills har det inte funnits pengar i den ordinarie budgeten för mera omfattande åtgärder.
– Nu kan vi visa varför de ska vara prioriterade. Vi visar också andra lösningar, säger Mattias Gustafsson.
Nummer ett på utskottets prioriteringslista är korsningen Järnvägsgatan–Adelswärdsgatan.
– Den kornsingen är inte optimal idag. Största problemen är trafikflödet vid kritiska tider, säger Mattias Gustavsson.
Det blir köbildning när billister antingen ska in eller ut från Stortorget, vårdcentralen eller från parkeringen vid Getinggallerian. Sedan vårdcentralen lämnade Östantorpsområdet och flyttade till centrum har trafiken blivit mer intensiv.
– Det blir mycket stopp och start idag. Det skapar problem.
Tre förslag på lösningar finns; en fyr-vägsrondell, ombyggnation av korsningen med svängfil från Adelswärdsgatan eller att bara tillåta högersväng ut på Järnvägsgatan. Det skulle innebära att bilister som vill köra åt vänster måste runda rondellen vid Kulturhuset.
– Rondellösningen ger bäst trafiksäkerhet och tydlighet för bilister, menar Gustafsson.
– Rondellen skulle likna den vid Kulturhuset. Den skulle också fungera hastighetsdämpande.
Finns det någon nackdel?
– Det kan bli mycket rondeller på kort sträcka. Det skulle bli tre från den stora vid genomfarten till den vid Kulturhuset. Vi har också pratat om en rondellösning vid Ålunda.
På andra plats på utskottets prioriteringslista hamnar en annan korsning, Kaplansgatan–Östantorpsvägen–Jägmästarbacken. Här går inte huvudleden rakt fram, utan svänger skarpt från Kaplansgatan in på södergående Östantorpsvägen. Från andra anslutningar gäller stopplikt och väjningsplikt.
– Den är otydlig idag och det är svårt för trafikanter att veta vad som gäller, men det största problemet är framkomligheten för kollektivtrafiken. Särskilt under vintern är det svårt för bussarna att hålla jämn hastighet i uppförsbackarna.
Mattias Gustafsson konstaterar att trafikflödet på Östantorpsvägen minskat sedan vårdcentralens flytt till centrum. Han föreslås en ombyggnation som varit aktuell tidigare.
– Vi vill rikta trafiken mot Kaplansgatan och Söderleden och göra Östantorpsvägen norrut enkelriktad. Det skulle vara en bra lösning som också skulle lösa problem med fortkörning och göra det lugnare för de som bor utmed Östantorpsvägen.
På prioriteringslistan finns ytterligare två problemsituationer. Det gäller Stenhusgatan, som har behov av upprustning. Tidigare förslag på att skapa en dubbel allé med gång- och cykelbana på sidorna och körbanan i mitt mellan träden nämns som en lösning.
Sist på listan hamnar trafikplats Ålunda/Stallet med svängande huvudled med tätt anslutande vägar. En rondell med vattenspeglar och konstnärlig utsmyckning har tidigare föreslagits.
– Vi behöver ta ett helhetsgrepp på Ålunda och se över parkeringsmöjligheter, med tanke på Kulturcentrum, säger Gustafsson.