Närkontakt i pandemin - en utmaning för salongen

Hud & co verkar i en bransch som påverkats av pandemin men Diana Hyltberg menar att verksamheten kan bedrivas på ett säkert sätt.

Diana Hyltberg, här utan munskydd, driver sedan fem år tillbaka Hud & co i Stationshuset.

Diana Hyltberg, här utan munskydd, driver sedan fem år tillbaka Hud & co i Stationshuset.

Foto: Johan Nicklasson

Åtvidaberg2020-11-13 14:00

Diana Hyltberg har fortfarande munskyddet på när hon tackar en kund efter avslutad behandling inne på sin hudvårdssalong i Stationshuset. När kunden lämnat salongen börjar hon med rigorös noggrannhet desinficera de ytor som kunden eventuellt har kommit i kontakt med. Först när rutinen är avklarad är hon redo att ta emot nästa kund.

– Det underlättar att bara jag ger behandlingar i salongen. Det innebär att jag endast tar emot en kund åt gången, vilket i sin tur möjliggör den noggrannhet som krävs för att minimera smittrisken.

undefined
Diana Hyltbergs hudvårdssalong har, som många andra, påverkats av pandemin men har lyckats att tackla de nya förutsättningarna.

Det är många branscher som drabbats hårt av den rådande coronapandemin. Särskilt gäller det verksamheter som på olika sätt bygger på närkontakt och möten mellan människor. Trots att Diana, vars salong erbjuder olika hud- och ansiktsbehandlingar, verkar i just en sådan bransch berättar hon att hon ändå har haft en relativt normal kundtillströmning det senaste halvåret.

 – Under mina fem år här har jag hunnit bygga fina relationer med mina kunder, byggda på ömsesidigt förtroende, vilket har varit betydelsefullt under den här perioden. Jag har förvisso fått ställa in vissa kurser och grupparrangemang men i övrigt har mycket varit sig likt. Jag har också en del kunder som finns i riskgrupper och de har varit mer försiktiga med att komma hit.

undefined
Diana Hyltberg, här utan munskydd, driver sedan fem år tillbaka Hud & co i Stationshuset.

Diana berättar att branschen i stort har drabbats av en viss nedgång under pandemin, men att de mindre aktörerna lättare har kunnat anpassa sig efter de nya förutsättningarna och därför inte påverkats lika mycket ekonomiskt.

– Mina kunder har, såväl muntligen som via min hemsida, blivit upplysta om att jag gör allt jag kan för att minimera riskerna och jag upplever därför att de har känt sig trygga att komma hit.

Diana betonar också att hon inte tar emot någon med sjukdomssymptom. Dessutom menar hon att hennes verksamhet alltid har ställt höga krav på hygien.

undefined
Diana Hyltberg har haft relativt normal tillströmning till sin hudvårdssalong trots coronapandemin.

Vad skulle du säga till den som menar att verksamheter som din borde stänga igen tills dess att pandemin är över?

– Min verksamhet har alltid höga krav på hygien från både branschorganisationer och kommun. Jag följer mina rutiner och har anpassat ytterligare för att verksamheten ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Jag är på plats om jag är frisk och självklart gäller detsamma för mina kunder, mer än så kan vi inte göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!