Vi skriver mars 1869.
Molnen hänger tunga över Kopparverket vid Åtvids ström.
Från gruvorna i Bersbo kommer 17 tågvagnar med malm. Sex hästlass når verket från Mormorsgruvan. Denna dag som andra under hela året.
Det är liv och rörelse runt rosthusen, hyttorna och garverket. Strömmen porlar, en häst gnäggar, en kvinna som knackat malmen mot ett finger biter ihop tänderna mot smärtan.
Karl som hostade nyss fyller skottkärran med färdigrostad malm.
Det är lätt att dras med i Åtvidabergs historia. I synnerhet nu när ett fem år långt modellprojekt inom Brukskultur blivit klart.
Makalöst arbete– I fyra år samlade jag in information. Det har gått åt mycket kartor och annat material, säger Jan Nordenström som lett projektet.
Under förra året samlades Jan Nordenström tillsammans med Magnus Bernheden, Stig Andersson och Sture Johansson till modellbygge. På lördag är det invigning, i nya utställningslokalen MUMS intill Bruks- och Facitmuseum. Därefter visas modellen under jubileumsdagen den 4 maj och under museets öppettider.
– Det är en makalöst fin modell, ett helt fantastiskt arbete, säger Britt Svensson, museiansvarig inom Brukskultur.
Modellen täcker hela processen, från malm till färdig koppar.
– Det tog ungefär ett halvår, säger Roy Andersson, arkivansvarig på Brukskultur.
77 ton om dagenSiffror anger vilken omfattning kopparbruket hade. 1869 var 342 personer anställda vid Kopparverket, 688 arbetade vid gruvorna. Dagligen kom 77 ton malm till verket. 3,1 ton färdig koppar kördes varje dag i hästlass om 800 kg till Norrköping.