Mer resurser till skolorna

Eleverna ska klara målen. - Men vi kan inte bara slå näven i bordet. Det krävs resurser, även om det innebär att skolorna överskrider budget.

ÅTVIDABERG2012-07-06 19:46

Barn- och utbildningsutskottets ordförande Lars-Erik Nilsson (M) vilar inte på orden när det handlar om den stora grupp elever som inte kommit in på gymnasiet.

- Det är illa.

Tuffare krav

I går berättade Corren att 25-30 av de som slutade grundskolan i Åtvidaberg måste gå introduktionsprogram för att komma in på gymnasiet.

- Det är tuffare krav i den nya gymnasiereformen. Jag kan inte svara på om skolan blivit sämre eller om kraven är för högt ställda. Men vi följer rikssnittet och sticker inte ut, säger Lars-Erik Nilsson.

Han uppmärksammande tidigt i år att färre elever klarar målen i grundskolan och att allt fler måste gå vägen via introduktionsprogrammet. När barn- och utbildningsutskottets ledamöter gick ut i skolorna i våras för att vara elev för en dag, valde Nilsson att följa introduktionsprogrammet.

Såg problemen

- Det gav mig en möjlighet att observera problemen.

Skoldagen följdes av flera möten med elever. Tillsammans med Sirvan Mostafaey (S), vice ordförande i barn- och utbildningsutskottet har Nilsson en klar uppfattning om brister i grundskolan, orsaker och åtgärder.

- Jag har lovat eleverna att inte föra deras historier vidare, men slutsatsen är att det handlar om resurser.

Ok bryta budget

Skolledning för både Alléskolan och Bildningscentrum Facetten kallades in. Förvaltningen fick i uppdrag att hitta lösningar.

- Om skolorna inte klarar det inom befintlig ram, så får de ta de resurser som krävs. Det är ok att överskrida budget. För 2013 ska kostnaderna finnas med i budgeten.

Men det räcker inte med insatser sent i skolgången.

- Kortsiktigt handlar det om insatser på högstadiet och på introduktionsprogrammet. Långsiktigt att identifiera problemen tidigt och sätta in resurser redan i lågstadiet om det krävs.

Stöd

För höstterminen sätts fokus på introduktionsprogrammet. Lars-Erik Nilsson menar att eleverna inte bara behöver pedagoger för att ta igen förlorade grundskolebetyg.

- Det krävs någon utomstående, som kan vara en förebild för eleverna och som har tid att prata, lyssna och stötta. Någon de får förtroende för.

Andra lösningar: Övergången mellan skolans stadier ska förbättras med tydlig överlämning av varje elev. Mer stödundervisning. Och bättre koll på pedagoger, som inte håller måttet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!