Marcus gör om klassiska bensinbilar till elbilar

Markus Sörlin konverterar klassiska bilar till elbilar och nu står hans första bil snart färdig i garaget utanför Åtvidaberg.

Markus Sörlin berättar att han som ung hade 16 mopeder som han själv fixade till.

Markus Sörlin berättar att han som ung hade 16 mopeder som han själv fixade till.

Foto: Lina Gillman

Åtvidaberg2022-02-20 17:00

– Intresset för bilar har funnits sen jag var en liten pojke, redan då skruvade jag isär leksaksbilar för att se hur allt fungerade, säger Markus Sörlin.

Nu står hans första elbil snart helt klar i garaget, den första han själv konverterat från en klassisk bensindriven Volkswagen Karmann Ghia från 1967. Nu har den en elmotor och batterierna kommer från Tesla. 

undefined
På taket finns solceller som gör laddningen av elbilen mer miljövänlig.
undefined
Markus flyttade från början till Linköping för att vara nära racingbanan Mantorp Park, där han gärna körde dragracingtävlingar.

– Jag älskar gamla klassiska bilar, men många låter dem stå i garaget för att det är svårt att hitta rätt bränsle till dem. De kan kräva blyersättningsmedel eller så är de i så dåligt skick att de inte är körbara längre. Jag vill ge klassiska bilar ett nytt och hållbart liv.

undefined
Volkswagen Karmann Ghia från 1967 tankades förut genom att lyfta på motorhuven. Nu sitter elladdningen på fronten.
undefined
Markus Sörlin visar batterierna som sitter bakom passagerarsätet. Batterierna är från en Tesla.

På tomten utanför Åtvidaberg står flertalet bilar, några med skyddspresenning över och andra utan hjul. I det prydligt städade och rymliga garaget spenderar Markus många timmar. För två år sen startade han företaget Sir M och valde att gå ner i arbetstid på Saab där han arbetar som ingenjör med produktutveckling.

– Målet är att kunna göra det här på heltid och det verkar finnas ett intresse bland bilentusiaster runt om i världen. För mig finns det inget roligare, det är nästan en sorg när ett bilprojekt börjar bli klart. Det är resan och utmaningarna dit som är inspirerande. 

undefined
Garaget är stort och luftigt, på väggen hänger registreringsskyltar från några av Markus tidigare bilar.
undefined
Kärleken till klassiska bilar har alltid funnits hos Markus och att kunna arbeta med elbilskonverteringar är något han drömt om länge.

I ena hörnet av garaget hänger en kamera som dokumenterar alla arbetstimmar som görs på bilen, filmerna lägger Markus sen ut på sina sociala medier. Några klipp har flera tusen visningar.

– Det är minst lika mycket för att själv kunna gå tillbaka och titta på, jag har börjat mäta mitt liv i hur många "gammelbilar" jag hinner rädda innan jag blir för gammal, säger han med ett skratt. 

Markus har jobbat på bilen i 2 000 timmar och det är fortfarande ett par hundra timmar kvar innan den är helt färdigställd.

– Vi kommer att åka till bilmässan i Elmia i april och visa upp två bilar varav Karmann Ghian är en av dem, den har en speciell plats i hjärtat. 

undefined
Laddkabeln sätts in där bilmärket tidigare satt, sen kommer Volkswagenmärket sitta på locket till laddningen.
undefined
Markus Sörlin berättar att bilen inte är till salu då den har stort nostalgiskt värde för familjen.

Hur kommer det sig?

– Jag och min fru köpte den samma dag som vi gjorde det första ultraljudet och såg vår förstfödde. Vi hade en stor släpvagn med oss och åkte direkt till Värmland för att hämta bilen efteråt.

Så den är inte till salu? 

– Nej, det är den inte, kanske om det erbjöds en riktig fantasisumma, säger Markus. 

Hur var det att köra den första gången?

– Det var ett stolt ögonblick och känslan när man startade den och allt fungerade felfritt är svår att beskriva. Vi hade ingen motorhuv, rutor eller dörrar på så det var lite dragit, säger Markus med ett skratt.

undefined
På gården finns det just nu tolv bilar. I april kommer Markus att ställa ut bilen på bilmässan i Elmia.
undefined
Allt lackas i garaget hemma på gården utanför Åtvidaberg. Markus gör även egna plåtdelar.

Hans fru Åsa är också ingenjör men inom rymdindustrin.

– Hon är väldigt duktig på det teoretiska, mycket bättre än mig, och hon är väldigt stöttande när det kommer till min satsning. 

Tidigare sysslade Markus mycket med dragracing och flyttade först från Sundsvall till Linköping för att komma nära racingbanan på Mantorp Park.

– Mitt bilintresse har aldrig svalnat utan bara bytt inriktning genom åren. Min förkärlek för klassiska bilar har dock alltid funnits där och jag vill att de ska finnas kvar länge. Det kommer komma en tid när fossila bränslen inte längre är tillåtna och ingen vill att de klassiska bilarna ska sluta användas, så vi behöver bara ändra sättet att driva dem.

undefined
Markus Sörlin med motorhuven som tidigare satt på den Volkswagen Karmann Ghia som nu står i garaget.
undefined
På övervåningen hänger motorhuven från en gammal Folkabuss, en bilmodell Markus gärna vill hinna konvertera till en elbil.

I garaget hänger registreringsskyltar från gamla bilar på väggen och på övervåningen sitter fronten på en gammal Folkabuss.

– Ja, jag gillar inte att slänga saker som har ett nostalgiskt värde, så mycket stannar här, säger Markus med ett stort leende.

Markus Sörlin

Ålder: 47 år.

Familj: Frun Åsa och barnen Alfred och Gry. 

En drömbil att äga: En Porsche 356A Coupe. 

Har du fler intressen? Jag spelar gitarr, helst blues, och är en samlare av stora mått. Jag har exempelvis alla nummer av serietidningen Kalle Anka & Co från 1948 och framåt. Jag läser dem inte utan de är paketerade i plastfickor var för sig, jag har tre garderober fulla.

En rolig bilresa du gjort: Jobbade på Volvo och var i USA i Death Valley för att testa bilarnas tålighet i extrem värme. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!