Lokförare om obevakade övergångar: "Galet att de finns"

Under förra veckan höll lokföraren Sofie Nilsson på att kollidera med en cyklist vid den obevakade plankorsningen Kvarntorp utanför Åtvidaberg. Hon har, vid ett tidigare tillfälle, kört på en människa och det vill hon aldrig råka ut för igen.

29-åriga Sofie Nilsson har varit lokförare i tre och ett halvt år. Hon stormtrivs och kan i dagsläget inte se sig själv inom någon annan bransch. Men det finns baksidor med yrket, belyser hon. Vid ett tillfälle har hon kört på en människa och senast förra veckan var hon nära på att kollidera med en cyklist.

29-åriga Sofie Nilsson har varit lokförare i tre och ett halvt år. Hon stormtrivs och kan i dagsläget inte se sig själv inom någon annan bransch. Men det finns baksidor med yrket, belyser hon. Vid ett tillfälle har hon kört på en människa och senast förra veckan var hon nära på att kollidera med en cyklist.

Foto: Privat / Ulrik Alvarsson (arkiv)

Åtvidaberg2021-11-09 18:00

– Just den här kvällen i förra veckan var jag på väg till Västervik. Det var mörkt ute och en bit fram kom en obevakad övergång, som ligger väldigt skymd. Jag har aldrig riktigt reflekterat över det tidigare, men man ser egentligen ingenting av vad som kommer på spåret.

Det berättar Sofie Nilsson, lokförare hos Kustpilen och boende i Norrköping. Det hon syftar till är den händelse som inträffade förra veckan.

Innan plankorsningen tutade hon två gånger, precis som lokförarna ska göra vid denna plats för att varna om att de kommer. När hon var nästan framme fick hon syn på tre tävlingscyklister.

– Jag nödbromsade tåget när jag såg den första. Sedan kom det en till och sedan en till. Vi missade dem med jättesmå marginaler. Efteråt var jag helt skakig.

undefined
Lokföraren Sofie Nilsson höll på att kollidera med en cyklist i förra veckan. Hon beskriver en känsla av panik och menar att oskyddade plankorsningar inte bör få finnas.

Händelsen försatte Sofie Nilsson i chock.

– Det var som att både hjärtat och tiden stod still, fast det egentligen gick jättefort. Cyklisten längst fram vände sig om och tittade mot tåget och fast det gick så fort hann jag registrera det. Den stillbilden har jag kvar i huvudet. Jag blev livrädd och fick jättepanik. Hela kvällen tänkte jag på vad som hade hänt om vi kört lite fortare eller om cyklisterna cyklat lite långsammare. 

Samtidigt blir man lite härdad som lokförare, erkänner Sofie Nilsson.

– Hur tragiskt det än låter så har jag varit med om värre saker, vilket tyvärr gör en lite luttrad. Jag har kört på en människa, som dog, vid ett annat tillfälle och det känns som att ingenting någonsin blir värre än det. På något konstigt sätt reagerar man då inte lika starkt på andra händelser.

undefined
Att vara lokförare innebär alltid en risk för olyckor med fotgängare och andra trafikanter. Man blir lite härdad, erkänner Sofie Nilsson.

Påkörningen ägde rum för ungefär tre år sedan.

– I dag mår jag inte dåligt över det dagligen, men när jag tänker tillbaka är det förstås väldigt jobbiga minnesbilder som dyker upp.

Vad tycker du om obevakade plankorsningar, som Kvarntorp? Bör de få finnas?

– Absolut inte. Det är helt galet att de finns. Ska någon behöva bli ihjälkörd för att man ska göra något åt det? Jag förstår att det är en kostnadsfråga, men om det är för dyrt med bevakade övergångar får man väl lösa det på annat sätt.

Händelsen med cyklisten har anmälts till både polis och Trafikverket, något som Sofie Nilsson är positivt inställd till.

– Jag tycker det är jättebra. Den här övergången är verkligen livsfarlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!