"Stabilt klimat, cirka sex soltimmar per dag, cirka 21 grader på dagarna".
Ja, så ska resebolaget Ving ha sålt in en resa till Kanarieöarna. Men när ett par från Åtvidaberg anlände resmålet tycktes solen ha gått i moln.
"Vi hade kanske en soltimma hela veckan. Fem minuter ena dagen och kanske tio minuter den andra dagen", skriver kvinnan i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Vädret under resten av veckan bestod av regn, blåst och temperaturer mellan 12-14 grader.
Resan kostade närmare 10 000 kronor, vilka paret vill ha tillbaka.
Klagomålen på researrangören rör inte enbart bristen på sol. Hotellet som är trestjärnigt uppfyllde inte förväntningarna.
Poolen höll inte de 22 grader som utlovats, bastu och jacuzzi var inte öppna. Dessutom: på hotellrummet kröp myror, till och med i tandborstarna. Det fanns könshår efter andra i badrummet och handdukarna var trasiga.
Paret klagade över hotellet på plats till resebolagets representant. De ville åka hem i förväg, men tidigare hemresa kunde inte ordnas.
Ving motsatte sig kraven om återbetalning, med hänvisning till att paret skulle ha tackat nej till hjälp från resmålpersonal. Genom sin kundservice beklagade bolaget att resan inte motsvarat förväntningarna. Man uppger att vintermånaderna på Kanarieöarna varit ovanligt kalla och att många hotell haft svårt att hålla värme, både i rum och pooler.
"Att vintern varit svalare än vanligt är dessvärre inget vi kan påverka", skriver bolaget.