Köpte ny gräsklippare på nätet – fick hem begagnad

När regnet öste ner förra sommaren hamnade kartongen med den nyinköpta robotgräsklipparen i garaget. För en månad sedan öppnade Mia Skogh paketet – och fann en begagnad, krockskadad gräsklippare.

Köpet av en robotgräsklippare blev inte alls som Mia Skogh väntat sig. När hon öppnade kartongen hittade hon en begagnad och krockskadad klippare.

Köpet av en robotgräsklippare blev inte alls som Mia Skogh väntat sig. När hon öppnade kartongen hittade hon en begagnad och krockskadad klippare.

Foto: Privat

Åtvidaberg2024-05-14 18:00

Det här är kanske en gräslig historia, men den får ett gott slut. 

Vi börjar en sommardag förra året. Mia Skogh i Åtvidaberg hade beställt en robotgräsklippare via en online-handel. Leveransen kom en vecka senare, väl förpackad i en kartong.

– Det spöregnade då, så paketet åkte in i garaget, berättar Mia Skogh. 

Där blev det liggande, medan sommaren regnade bort. Det blev inte läge alls under 2023 att installera robotgräsklipparen. 

– Vi skulle bygga staket först också, säger Mia Skogh.

En solig helg i april påminde hon sig om det där paketet i garaget. 

– Det var fint väder. Nu skulle robotgräsklipparen fram.

När Mia Skogh öppnade kartongen fann hon en begagnad gräsklippare.

– Den var krockskadad och hade slöa knivar. Gammal gräs satt kvar. Jag blev förbannad.

undefined
När vårsolen tittade fram blev Mia Skogh påmind om robotgräsklipparen i garaget.

Hon ville häva köpet och tog kontakt med företaget som hon beställt robotgräsklipparen ifrån. 

Företaget svarade först att problemet skulle lösas, antingen genom retur eller prisavdrag. 

Därpå blev det tyst. När Mia Skogh åter tog kontakt kom ett annat besked: Köpet kunde inte hävas. Företaget ville att Mia istället skulle montera och prova den begagnade gräsklipparen. 

– Det var mycket dividerande. Jag ville ha pengarna tillbaka eller en ny vara. Jag hade ju köpt en ny klippare, inte en begagnad, skadad och smutsig som någon annan reklamerat och returnerat.

Mia Skogh vände sig nyligen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar konsumenttvister och ger rekommendationer om hur tvister bör lösas. Där kan det ta uppemot sex månader att få sitt ärende hanterat. 

Men i fallet med robotklipparen har det gått undan. Reklamationsnämnden skickade Mia Skoghs anmälan till företaget, som efter bara ett par dagar svarade ARN: "Vi går med på anmälarens krav och återbetalar fullständigt belopp."

Även Mia Skogh har fått svar från företaget. 

– Jag fick ett trevligt mejl. De hade ingen ny robotgräsklippare på lager, så de återbetalar pengarna.

Vad händer med gräsklipparen i garaget då? 

– Jag kunde kassera den. 

Nu skrattar Mia Skogh åt hela historien. Hon är inte utan självkritik. Och hon har lärt sig en läxa.

– Jag skulle ju ha öppnat kartongen direkt. Jag kommer aldrig mer att stoppa in något jag beställt i garaget utan att öppna det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!