PĂ„ söndag bjuder kommunen â med bidrag frĂ„n Ă tvidabergs sparbank â pĂ„ barnkalasfestival i Folkparken. Fribiljetterna har haft en rykande Ă„tgĂ„ng och Ă€r slut.
â Vi tar in 1500 personer, sĂ€ger kommunens evenemangsproducent Andreas Törnqvist.
Fler evenemang för barnfamiljer Àr pÄ gÄng. Den 11 november kommer Pappa Kapsyl till sporthallen i à tvidaberg med sin förestÀllning Dinosauriernas alfabet.
â En av Sveriges populĂ€raste showartister för barn. En jĂ€tterolig show, sĂ€ger Törnqvist.
En skillnad mellan barnkalasfestivalen och showen med Pappa Kapsyl Ă€r intrĂ€det â till Pappa Kapsyl saknar kommunen sponsor och tar 250 kronor i intrĂ€de, för alla över ett Ă„r.
NÀr kommunalrÄdet Thomas Lidberg fÄr höra det dröjer det inte lÄng stund innan han gÄr i taket.
â Helt orimligt. Vi lever i en tid med barnfattigdom och barnfamiljer som har en starkt begrĂ€nsad ekonomi. Alla kan inte lĂ€gga 250 kronor pĂ„ det hĂ€r.
För en familj med tvÄ vuxna och tvÄ barn blir det 1000 kronor.
â Det blir orĂ€ttvist att bara en viss kategori, dĂ€r mamma och pappa har pengar över i plĂ„nboken, kan gĂ„.
Thomas Lidberg talar fort och döljer inte att han Àr upprörd. Uppgifterna om showen och biljettpriserna Àr helt nya för honom.
â För mig handlar det om ideologi. Kommunen jobbar med att ge en meningsfull fritid till alla barn, inte bara till vissa som har rĂ„d.
â Jag kommer att agera omedelbart och vill veta mer om detta och hur det Ă€r tĂ€nkt framöver.
Att ett kommunalrÄd sÄ kraftfullt riktar kritik mot sin egen förvaltningsorganisation Àr mycket ovanligt. PÄ kommunledningsförvaltningen, som hÄller i evenemangen svarar stabschef Mattias Geving att han förstÄr kommunalrÄdets upprördhet.
â I den bĂ€sta av vĂ€rldar hade vi velat göra det gratis för alla, sĂ€ger han.
Men, evenemangen och producentens arbete bygger pÄ en kommunikationsstrategi som bland annat handlar om att erbjuda ett brett utbud av evenemang, Àven för de som bor utanför kommunen, pÄpekar Geving.
SÄ showen med Pappa Kapsyl har ett annat syfte Àn att ge barn kultur?
â Ja, det Ă€r att marknadsföra Ă tvidaberg.
De evenemang som gÄr under kommunikationsstrategin, skiljer sig frÄn de kostnadsfria event som enheten Kultur och fritid hÄller i och som fortsatt kommer vara gratis.
Mattias Geving sÀger sjÀlv att det kan verka kluvet.
â Men för att kunna ha ett sĂ„ brett utbud som möjligt mĂ„ste vi ta betalt.