Biljettpris för barn upprör kommunalråd: "Orättvist"

När kommunen fixar familjeshow med populära Pappa Kapsyl kostar inträdet 250 kronor för alla över ett år. Det får kommunalrådet Thomas Lidberg (S) att se rött: "Det är helt orimligt för barnfamiljer".

Åtvidabergs kommun arrangerar i november en familjeshow med Pappa Kapsyl. Biljettpriset, för samtliga över ett år, ligger på 250 kronor och bryter en trend av kostnadsfria kultur- och fritidsevenemang för barn i Åtvidaberg. Priset är betydligt högre än på andra orter under Pappa Kapsyls turné. "Vi har inget färdigt konserthus, utan måste bygga upp en scen med mera i Sporthallen, säger ansvarige stabschefen Mattias Geving.

Åtvidabergs kommun arrangerar i november en familjeshow med Pappa Kapsyl. Biljettpriset, för samtliga över ett år, ligger på 250 kronor och bryter en trend av kostnadsfria kultur- och fritidsevenemang för barn i Åtvidaberg. Priset är betydligt högre än på andra orter under Pappa Kapsyls turné. "Vi har inget färdigt konserthus, utan måste bygga upp en scen med mera i Sporthallen, säger ansvarige stabschefen Mattias Geving.

Foto: Magnus Strömsten

Åtvidaberg2023-09-08 19:30

På söndag bjuder kommunen – med bidrag från Åtvidabergs sparbank – på barnkalasfestival i Folkparken. Fribiljetterna har haft en rykande åtgång och är slut. 

– Vi tar in 1500 personer, säger kommunens evenemangsproducent Andreas Törnqvist. 

Fler evenemang för barnfamiljer är på gång. Den 11 november kommer Pappa Kapsyl till sporthallen i Åtvidaberg med sin föreställning Dinosauriernas alfabet. 

– En av Sveriges populäraste showartister för barn. En jätterolig show, säger Törnqvist.

undefined
Åtvidabergs kommun arrangerar i november en familjeshow med Pappa Kapsyl. Biljettpriset, för samtliga över ett år, ligger på 250 kronor och bryter en trend av kostnadsfria kultur- och fritidsevenemang för barn i Åtvidaberg. Priset är betydligt högre än på andra orter under Pappa Kapsyls turné. "Vi har inget färdigt konserthus, utan måste bygga upp en scen med mera i Sporthallen, säger ansvarige stabschefen Mattias Geving.

En skillnad mellan barnkalasfestivalen och showen med Pappa Kapsyl är inträdet – till Pappa Kapsyl saknar kommunen sponsor och tar 250 kronor i inträde, för alla över ett år. 

När kommunalrådet Thomas Lidberg får höra det dröjer det inte lång stund innan han går i taket. 

– Helt orimligt. Vi lever i en tid med barnfattigdom och barnfamiljer som har en starkt begränsad ekonomi. Alla kan inte lägga 250 kronor på det här. 

För en familj med två vuxna och två barn blir det 1000 kronor.

– Det blir orättvist att bara en viss kategori, där mamma och pappa har pengar över i plånboken, kan gå. 

undefined
Thomas Lidberg (S) blir ordentligt upprörd över uppgifterna om ett biljettpris på 250 kronor för barn för en familjeshow. Han ifrågasätter öppet hur kommunledningsförvaltningen agerat och kommer själv att agera för att få svar på sina frågor.

Thomas Lidberg talar fort och döljer inte att han är upprörd. Uppgifterna om showen och biljettpriserna är helt nya för honom.

– För mig handlar det om ideologi. Kommunen jobbar med att ge en meningsfull fritid till alla barn, inte bara till vissa som har råd.

– Jag kommer att agera omedelbart och vill veta mer om detta och hur det är tänkt framöver.

Att ett kommunalråd så kraftfullt riktar kritik mot sin egen förvaltningsorganisation är mycket ovanligt. På kommunledningsförvaltningen, som håller i evenemangen svarar stabschef Mattias Geving att han förstår kommunalrådets upprördhet. 

– I den bästa av världar hade vi velat göra det gratis för alla, säger han. 

Men, evenemangen och producentens arbete bygger på en kommunikationsstrategi som bland annat handlar om att erbjuda ett brett utbud av evenemang, även för de som bor utanför kommunen, påpekar Geving.

Så showen med Pappa Kapsyl har ett annat syfte än att ge barn kultur? 

– Ja, det är att marknadsföra Åtvidaberg. 

De evenemang som går under kommunikationsstrategin, skiljer sig från de kostnadsfria event som enheten Kultur och fritid håller i och som fortsatt kommer vara gratis. 

Mattias Geving säger själv att det kan verka kluvet. 

– Men för att kunna ha ett så brett utbud som möjligt måste vi ta betalt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!