Kommunen trycker på om ombyggnaden av väg 35

När kommunen tycker till om Trafikverkets vägplan för väg 35, Rösten-Sandtorpet handlar det om trafiksäkerhet, men också om oro för trafikstörningar under byggtiden.

Kommunen uttrycker farhågor för trafikstörningar under de tre år som det beräknas ta att bygga om väg 35, sträckan Rösten-Sandtorpet. I sitt yttrande över vägplanen vill kommunen se åtgärdsförslag för hur störningarna kan begränsas.

Kommunen uttrycker farhågor för trafikstörningar under de tre år som det beräknas ta att bygga om väg 35, sträckan Rösten-Sandtorpet. I sitt yttrande över vägplanen vill kommunen se åtgärdsförslag för hur störningarna kan begränsas.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2020-10-23 17:00

Nästa vecka, den 28 oktober går tiden ut för de som vill lämna yttrande över Trafikverkets förslag till vägplan för väg 35, Rösten-Sandtorpet. 

Kommunen är en av de som tagit chansen.

– Jag tycker att vi är tydliga och formulerar oss lite noggrannare och skarpare på vissa punkter där vi inte är nöjda, säger kommunalrådet Thomas Lidberg (S).

Samtidigt uttrycker kommunen att den är positiv till den kommande ombyggnaden och skriver i sitt yttrande: "Förbättringen av 35 är en förutsättning för kommunens fortsatta utvecklingsmöjligheter". 

Enligt vägplanen ska sträckan Rösten-Sandtorpet bli mötesfri med omkörningssträckor, en så kallad 2+1-väg med mittvajer. Flera åtgärder mot vilt ingår, som viltstängsel, viltbro och viltpassage. En omstigningsplats för kollektivtrafik ska byggas i Grebo. Hastigheten ska generellt kunna höjas till 100 km/h.

– 35:an är en jätteviktig transportled för oss, säger Thomas Lidberg och ger några siffror:

– Det är 3 000 till 4 000 som pendlar in till Linköping varje vardag, men vägen berör inte bara pendlare. Det är 200 000 som passerar Åtvidaberg på 35:an varje år. Det är en ansenlig mängd. 

I sitt remissvar trycker kommunen bland annat på:

*Gång- och cykeltrafik. I vägplanen för sträckan saknas gång- och cykelväg, något som kommunen önskat tidigare i processen. "Att gå och cykla utmed vägrenen på väg 35 anser Åtvidabergs kommun inte är ett säkert alternativ för oskyddade trafikanter", skriver kommunen och uttrycker sin vilja på sikt om cykelväg mellan Linköping och Åtvidaberg.

*Rösten/Värnakorset. Korsningen ingår i vägplanen, men inga åtgärder är föreslagna. Kommunen menar att korsningen inte kan lämnas utan åtgärd eftersom siktförhållandena är bristfälliga och det finns hållplatser på båda sidor om vägen. Kommunen vill försäkra sig om att Värnakorset blir trafiksäkert och uttrycker oro för att korset med nuvarande gränsdragning inte kommer ingå i en senare etapp. "Det finns risk att den faktiska hastigheten igenom korsningen kommer att öka då fordon accelererar för att komma upp i hastigheten 100 km/h...", skriver kommunen.

*Omstigningsplats i Grebo. Här vill kommunen se en komplettering för framtida utbyggnad av pendlarparkering och cykelparkering. Säkra passager för oskyddade trafikanter, som övergångsställe föreslås. Omstigningsplatsen innebär att Grebo IK måste flytta sina fortbollsplaner. Kommunen trycker på att Trafikverket ger Grebo IK så goda finansiella förutsättningar som möjligt för att föreningen ska klara av att anlägga nya planer. 

*Viltskyddsåtgärder. Kommunen är positiv till de åtgärder Trafikverket planerat, men påpekar att viltstängsel bör vika in på anslutande vägar. Kommunen passar också på och framhåller behovet av viltstängsel även på sträckan Rösten - Åtvidaberg och anser att det arbetet ska inledas snarast.

Även om en fortsatt ombyggnad av väg 35 välkomnas av kommunen, så uttrycks farhågor för trafikstörningar under byggtiden. Arbetet beräknas starta hösten 2022 och pågå under tre år. 

Kommunen vill säkerställa framkomligheten för kollektivtrafik, pendlare, näringslivet och utryckningsfordon. Byggnation bör begränsas då pendlingartrafiken är som störst. 

Trafikverkets projektledare Henrik Pihl har ännu inte tagit del av kommunens yttrande, men träffar kommun nästa vecka och kan kommentera yttrandena därefter.

Väg 35 Rösten-Sandtorpet

Hösten 2022 räknar Trafikverket med byggstart av den tredje ombyggnadsetappen av väg 35, ett arbete om åtta kilometer väg som beräknas att pågå under tre år.

Etappen blir mötesseparerad med 2+1-väg. Åtgärder mot viltolyckor ingår, liksom en helt ny trafikplats för Grebo med omstigningsplats för kollektivtrafik. 

Den totala kostnaden beräknas till 218 miljoner kronor. 

Förslaget till vägplan finns att söka på trafikverket.se. Synpunkter på planen kan lämnas till och med den 28 oktober. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!