Det har hunnit gå två veckor sedan den ekonomiska krisen i ÅFF fick förre kassören Sverre Moum att lämna sin post. Därpå ställde hela styrelsen att sina platser till förfogande. Under ett medlemsmöte angrep ordföranden Tom Skarin kommunen för bristande stöd.
Kommunalrådet Lennart Haraldsson (S) svarade med att kommunens stöd skulle kunna komma att förändras nästa år. Han nämnde diskussioner om marknadsföring för 2015.
Lennart Haraldsson sa också att kommunens direkta sponsorstöd till ÅFF låg på runt 50 000 kronor per år.
Vid en kontroll av kommunens samtliga utbetalningar till ÅFF visar det sig att sponsorstödet uppgår till 100 000 kronor. Enligt kommunchef Andreas Capilla kommer drygt 40 000 kronor av dessa via pengar som länsstyrelsen står bakom genom en informationskampanjen om ungdomar och alkohol, "Tänk om".
Under året har kommunen också betalt ut 206 000 kronor till ÅFF, utöver gängse föreningsstöd och ersättning för fotbollsgymnasiet. Enligt fakturan från ÅFF till kommunen rör det sig om "Marknadsföring, Åtvidabergs kommun, bl a Bysjöstrand".
– Det är ett tilläggsavtal för höstsäsongen, säger Andreas Capilla.
Han ger följande bakgrund:
– ÅFF kom till kommunen med likvida bekymmer. Behovet var 200 000 kronor. Vi förklarade att vi inte var intresserade av ren sponsring, däremot av marknadsföring.
Andreas Capilla säger att kommunen vid tidpunkten hade behov av att marknadsföra sig, bland annat med tomtprojektet Bysjöstrand.
Avtalet mellan parterna ar rubriken "Sponsoravtal" och har gett kommunen bland annat reklam på ledtavla, via högtalare, ÅFF:s hemsida och på ÅFF Center i Linköping.
– Jag tycker att vi fått bra marknadsföring för pengarna, säger Andreas Capilla.