Kommunen drar in fritidshemsplatser på landsbygden

Från och med höstterminen nekas barnfamiljer i Falerum fritidshemsplats på förskolan i Falerum.

Falerums förskola tar från och med hösten inte längre emot barn som behöver fritidshemsplats efter skoldagen. Berörda barn erbjuds plats i Åtvidaberg eller Hannäs.

Falerums förskola tar från och med hösten inte längre emot barn som behöver fritidshemsplats efter skoldagen. Berörda barn erbjuds plats i Åtvidaberg eller Hannäs.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2020-05-07 06:00

Sedan Falerums skola lades ner 2008 placeras Falerumsbarn, från förskoleklass och uppåt, i skola i Åtvidaberg. 

Hittills har de erbjudits fritidshemsplats på förskolan i Falerum och fått skolskjuts dit efter skoldagen. 

Men från och med höstterminen tas den möjligheten bort. Barnen erbjuds istället fritidshem på Centralskolan i Åtvidaberg, 17 kilometer bort.

En förälder som fick besked om detta nyligen är Philip Gustavsson. Hans son går i förskoleklass och börjar sina skoldagar på förskolan i Falerum, där han får frukost innan skolskjuts till Centralskolan.

Efter skoldagen är pojken en och en halv timme på Centralskolans taxifritids i väntan på skolskjuts. Därefter åker han till förskolan i Falerum innan föräldrarna hämtar honom och ett yngre syskon.

– Från hösten ska vi hämta honom i Åtvidaberg, säger Philip Gustavsson som ser att familjens vardagsliv kommer att bli komplicerat med långa bilresor då pojkens mamma jobbar i Valdemarsvik drygt 4,5 mil från Åtvidaberg och kommer att stanna till i Falerum för att hämta systern på förskolan.

– Barnen kommer att fraktas runt i bilen, det känns inte bra.

Själv jobbar han oregelbundna tider i Linköping och skulle vissa dagar kunna hämta sonen på vägen hem från jobbet.

– Det här beslutet stämmer inte alls med kommunens tankar om miljö och en levande landsbygd. Vi köpte hus här för att ha en trygg uppväxt för barnen. Hur ska folk vilja flytta till Falerum när kommunen gör det svårt för de som bor här? Hur ska det finns underlag för den nya förskolan?

Samma frågor ställer sig en mamma till en pojke som ska börja förskoleklass i höst. Både hon och pojkens pappa arbetar i Falerum. 

– Det hade underlättat mycket för oss att få ha fritidsplats i Falerum, säger hon.

– Det finns föräldrar som jobbar i Åtvidaberg och som valt fritids där. Det fungerar för dem, men för oss andra blir det svårt att bo och jobba i Falerum. 

Barn- och utbildningschefen Hans Grimsell säger att han förstår att beslutet kan ställa till det för barnfamiljer, men att kommunen försöker att underlätta genom att erbjuda morgonfritids på förskolan i Falerum.

Han konstaterar att föräldrars behov av omsorg krockar med kommunens ansvar för ett planerat pedagogiskt innehåll.

– Vi är tveksamma till om kan upprättahålla den pedagogiska kvalité som krävs om vi har fritids på förskolan. 

Hans Grimsell pekar på att antalet barn i Falerum i behov av fritidshem på hemorten i nuläget är få - bara två barn, andra Falerumsbarn i samma ålder har plats på fritidshem i Åtvidaberg.

– Med ett eller två fritidsbarn blir det svårt att ha en verksamhet som är pedagogiskt planerad. Det är ju också små barn på förskolan.

Kommunen har erbjudit ett alternativ: skolskjuts till Hannäs fria förskola, en mil förbi Falerum, där det finns en grupp fritidshemsplacerade barn som går i skola i Tryserum.

– Vi ser helst att det bara är fritidshem på ett ställe i den kommundelen, säger Grimsell.

Philip Gustavsson tvekar och påpekar att Hannäs skulle innebära att sonen skulle vara i fyra verksamheter under en skoldag; från frukost på förskolan i Falerum till Centralskolan, taxifritids och den fria förskolan.

– Det känns inte alls tryggt.

Beslutet att neka fritidshemsplats i Falerum är taget på tjänstemannanivå. Joakim Magnusson (C), ordförande i barn- och utbildningskottet säger: 

– I nuläget är detta det bästa, men om behovet blir större på sikt, då är det något vi får fundera på.

Läroplan för fritidshem

I läroplanen för grundskolan finns en del som avser fritidshem.

Den anger bland annat att undervisning i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. 

Undervisningen ska utgå från elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också utmana eleverna genom att de inspireras till nya upptäckter. 

Eleverna ska erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.

Karta: Falerum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!