Kommunalråd fast på tåg till riksdagen

Omfattande signalfel på stambanan mot Stockholm riskerade stoppa kommunalråd från att föra sin talan i riksdagens allmänna frågestund om Tjustbanan och Stångådalsbanan i eftermiddag.

Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

Foto: Kid Reslegård Svedberg/UNT arkiv

Åtvidaberg2023-10-05 12:49

– Vi sitter fast, säger Åtvidabergs kommunalråd Thomas Lidberg (S) som tillsammans med kommunalråd från Kinda, Vimmerby och Västervik fått inbjudan till riksdagen för att tala om sina banor, Tjustbanan och Stångådalsbanan. 

Frågestunden startar kl 13.  Vid kl 11.30 sitter Thomas Lidberg "någonstans förbi Gnesta" och vet inte om han kommer att hinna fram i tid.

– Det finns ingen prognos. Och det ska stå fler tåg på spåret och vänta, säger han samtidigt som en tågvärd ropar ut att det finns gratis vatten att hämta i bistron.

Fast på stambanan ska också Vimmerbys kommunalråd Helen Nilsson (S) sitta, medan Kinda avbokat resan. 

undefined
"Vi vill se att resenärer enkelt kommer till stambanan, inte att man ska kliva av och byta i Tannefors. Klipper man av där, som Trafikverket vill då blir det ökade restider", säger Thomas Lidberg (S).

– Vi vet att Västervik är framme i Stockholm, meddelar Thomas Lidberg och tillägger att Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) får föra kommunernas talan. 

– Västervik skulle vara lite mer föredragande än oss andra, men vi skulle själva presentera våra egna kommuner och vad banorna betyder för oss och hur vilka konsekvenser det blir av det som Trafikverket förordar. 

Det gäller bland annat banornas anslutning i Linköping, där ändhållplatsen föreslås ligga i Tannefors. 

Region Kalmar och flera kommuner i Kalmar län; Hultsfred, Högsby, Mönsterås, Kalmar, Västervik och Vimmerby samt Kinda och Åtvidaberg går fram med en gemensam skrivelse. 

– I grund och botten rör det våra behov av Tjustbanan och Stångådalsbanan. Det kretsar kring infrastruktur, kompetensbehov, arbetspendling, besöksnäring och industrins behov. 

– Tågen binder samman tillväxtmotorerna Kalmar och Linköping. 

undefined
Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

Thomas Lidberg har planerat att föra Åtvidabergs talan genom att beskriva kommunens läge och behov av Tjustbanan. 

– Vi har planer på utbyggnad av bostäder i Lindkullarna. Vi vill se att resenärer enkelt kommer till stambanan, inte att man ska kliva av och byta i Tannefors.  Klipper man av där, som Trafikverket vill då blir det ökade restider. Vi behöver också banan för att kunna öka godstrafik och för de gröna näringarna. 

Sittande på stambanan vid 11.30-tiden suckar Thomas Lidberg över att kommunen kanske missar tillfället i den allmänna frågestunden. En timme senare ringer han upp, lite med andan i halsen med beskedet:

 – Vi är på plats i riksdagshuset, det är Västervik och Åtvidaberg som hunnit fram. Vi har jäktat genom stan. 

Åtvidaberg får därmed göra sin röst hörd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!