Influencer får smakfullt vd-jobb: "Ett drömjobb"

När Åtvidabergsföretaget ÅSÖ byter vd går jobbet till kände matinfluencern, Johan "Matgeek" Hedberg, 46 år. Nu får han basa över grossistföretaget med bland annat lyxchoklad och praliner på lagret.

Johan Hedberg har de senaste tio åren gjort sig känd som matinfluencer med egna varumärket Matgeek. Det var som influencer han kom till Åtvidaberg för att filma ÅSÖ:s chokladlager. Kontakterna ledde till att han i fredags tillträdde som vd för ÅSÖ." Ett drömjobb för en chokladnörd som jag", säger han och inspekterar den senaste leveransen, 2,4 ton choklad.

Johan Hedberg har de senaste tio åren gjort sig känd som matinfluencer med egna varumärket Matgeek. Det var som influencer han kom till Åtvidaberg för att filma ÅSÖ:s chokladlager. Kontakterna ledde till att han i fredags tillträdde som vd för ÅSÖ." Ett drömjobb för en chokladnörd som jag", säger han och inspekterar den senaste leveransen, 2,4 ton choklad.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2023-09-04 20:00

– Ett drömjobb för en chokladnörd som jag, säger Johan Hedberg som officiellt tillträdde som vd i fredags.

Nu öppnar han porten till företagets varulager med över 3500 artiklar.

– Känner du doften?, frågar han och går förbi hyllor med formar för praliner och bakverk, teer, kartonger, diverse prylar för bagerier och konditorier, rakt mot lagrets hjärta – det kylda utrymmet där hyllorna, från golv till tak är fyllda med choklad.

– Det är paradiset.

Här finns choklad i säckar, lådor och påsar för tillverkare av praliner, godsaker och desserter. Mörk choklad, ljusare och vit, alla med sin egen karaktär och smak.

Passionen tar över. Johan Hedberg sniffar chokladdofter, tar provbitar från smaklagret och pekar på favoriter; "Den här, och den här. Och den här." 

undefined
På ÅSÖ:s lager finns ett smaklager med olika sorters choklad och kakaohalter. "Egentligen är det inte någon koppling mellan en hög kakaohalt och kvalité. Det är som om en whiskey med hög alkholhalt skulle vara bättre än en med lägre halt. Så är det inte. Choklad med lägre kakaohalt kan också ha hög kvalite", säger Johan Hedberg.

I tio år har han jobbat heltid som influencer, med över 300 000 följare på Youtube, 100 000 på Tiktok, närmare 70 000 på Instagram och med egna varumärket Matgeek. 

undefined
Johan "Matgeek" Hedberg gör ett karriärbyte. Han går från att vara influencer till att bli vd i ÅSÖ. "Jag har inte bara varit influencer, jag har jobbat med PR och marknadsföring tidigare", säger han.

– Jag har faktiskt varit och filmat här på lagret. Och varit kund, berättar han. 

På den vägen kom han i kontakt med Jonas Ivarsson, som tog över ÅSÖ för 14 år sedan och fram till månadsskiftet varit vd.

– Vi klickat bra med varandra, säger Jonas Ivarsson som är kvar som ägare, men nu släppt det operativa vd-arbetet

undefined
Linda Johansson, säljare på ÅSÖ plockar upp veckans varuprover och visar nytillträdde vd:n Johan Hedberg.

ÅSÖ har flera års starka resultat och växande omsättning, under 2022 landade omsättningen på drygt 44 miljoner kronor.

– ÅSÖ har gjort en fantastisk resa och byggt upp ett grymt bra team. Det är en lyx att komma in i ett bolag som mår bra, men också lite nervöst, säger Johan Hedberg och medger en viss "prestationstyngd".

Hur ska du hantera detta? 

– Det finns mycket att utveckla i branschen och i vårt sortiment. Vi kan hitta fler kunder och bli ännu bättre på att nå dem vi har, men vi ska växa försiktigt och utan att tappa de personliga relationerna.

undefined
Lageransvarige Tobias Bergqvist har full koll på lagret. "Vi har roliga produkter, sånt som gör folk glada", säger han.

Hur står sig choklad och praliner i tider med inflation och tuff ekonomi för hushållen?

– Vi måste ha goda saker i livet. En ask praliner för 150 kronor är en hanterbar lyxprodukt och vi har blivit mer beredda att betala för kvalité.

undefined
Johan Hedberg har de senaste tio åren gjort sig känd som matinfluencer med egna varumärket Matgeek. Det var som influencer han kom till Åtvidaberg för att filma ÅSÖ:s chokladlager. Kontakterna ledde till att han i fredags tillträdde som vd för ÅSÖ." Ett drömjobb för en chokladnörd som jag", säger han och inspekterar den senaste leveransen, 2,4 ton choklad.

Vad händer med dina kanaler på sociala medier?  

– Jag kommer att fortsätta något, men vara tydlig när jag postar något i min roll som vd. Jag kommer bland annat att åka till bagerier och konditorier. Det kan bli filmer och intressant material för mina följare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!