Här möts motsatser: "Idealiskt att hänga här"

Det var länge sedan sist, men på lördag öppnar Orangeriet på Adelsnäs åter för konst. Skulptur och måleri av två seniorer möts under den väldiga glaskupolen.

Peter Freudenthals tolkning av Adelswärdska schaktet hamnar i blickfånget.

Peter Freudenthals tolkning av Adelswärdska schaktet hamnar i blickfånget.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2022-09-06 17:00

– Det kanske var 1997, eller 1996, säger Johan Adelswärd när han tänker tillbaka på när han senast arrangerade konstutställning i Orangeriet. 

Nu står glasdörrarna öppna till det vackra Orangeriet. Solen letar sig in genom glaskupolen och den fönsterklädda väggen mot parkens "sunken garden".

undefined
Johan Adelswärd säger att utställningen på Orangeriet blir den sista han arrangerar.

Konstnären Peter Freudenthal slår sig ner i en stol i Orangeriet. Han har hunnit bli 84 år, men är ännu verksam och målar dagligen hemma söder om Linköping. 

På väggen i ena delen av Orangeriet hänger hans Metamorfos i sex delar och en tolkning av Orangeriet, där solens strålar går genom hans geometriska, färgstarka och karaktäristiska former.

undefined
Peter Freudenthal framför fyra av sex delar i Metamorfos.

Han knyter samman minnen och konst när talar om barndomens somrar på Boda uppgård, där han fick höra berättelser om gruvor och kolryssar i Åtvidaberg. 

– Åtvidaberg har alltid fascinerat mig, säger han.

undefined
Peter Freudenthal och Johan Adelswärd samtalar om konsten och tar sig från Sudan, till textilier och danska drottningen. Den som lyssnar får konstnärens förklaring till sina verk.

En dag i vuxen ålder, på landsvägen i Bersbo upptäckte han Adelswärdska schaktet. Marken var gul, färgad av den tidigare kopparhanteringen. Där, i den gula jorden växte smultron. Över schaktet hängde en hiss. 

– Jag upplevde en dramatik vid schaktet, berättar han och formar ena handen som om han ännu höll den sten han lät falla ner i det vattenfyllda gruvschaktet. 

Tystnaden innan stenen slog i vattnet var lång. 

undefined
Peter Freudenthals tolkning av Adelswärdska schaktet hamnar i blickfånget.

Mötet med schaktet etsade sig fast och blev en målning, som Johan Adelswärd köpte 1992. Den hänger till vardags i trapphuset på Adelsnäs. 

Just nu svävar den likt en stor altartavla mot den rundade väggen under Orangeriets glaskupol. Skuggor från kupolens fönsterbågar lägger sig som ett mönster över det djupa schaktet med sina snedställda stöttor, hissen och den gula jorden i framkant.

Hur tycker du att din konst med sina kvadratiska former passar in här i allt det runda?

– Det blir som yin och yang, som varmt och kallt, som manligt och kvinnligt. Där ytterligheter möts händer det grejer. Det är idealiskt att hänga här. Jag är mycket lycklig, säger Peter Freudenthal. 

undefined
Peter Freudenthal och Johan Adelswärd har följts åt sedan Johan Adelswärd köpte sitt första verk av Peter Freundentahl. Målningen till vänster är en tolkning av Orangeriet.

I utställningen medverkar även Carl Magnus, tidigare huvudlärare på Valand samt professor i måleri på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, med skulpturer. 

Utställningen öppnar på lördag kl 15 med vernissage och tal av Åsa Christoffersson, tidigare kulturchef på Corren. Den pågår fredagar, lördagar och söndagar mellan den 10 och 25 september. Arrangör är Johan Adelswärd tillsammans med Åtvidabergs konstförening. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!