Elskoter eller elsparkcykel, den tvåhjuliga sparkcykeln som drivs med el har flera namn.
Ahmed Bahadori och Petter Malmehed som jobbar inom hemtjänsten kommer susande på varsin elskoter på Gamla torget. De testar hemtjänstens nya elskotrar, som nu ska användas när personalen ska ut till hemtjänsttagare i centrala Åtvidaberg.
– Ganska roligt, säger Petter Malmehed om hur det är att köra elskoter och lägger till att han gillar att kommunen tänker nytt.
Sofia Sjöholm, enhetschef inom hemtjänsten säger att det ligger nytänkande bakom inköpen.
– Vi har sett hur man använder elskotrar i städerna och tänkte att vi kunde testa i hemtjänsten.
I samband med inköpen har en riskbedömning gjorts. Lisa Johansson, enhetschef inom hemtjänsten sammanfattar den:
– Det är ju en risk att man drar ikull, men det är detsamma med elcyklar.
För att minimera skaderisken gäller bland annat hjälmtvång och krav om övningskörning. Kommunen har också valt en modell som inte går över 20 km/h. Skotrarna kommer inte att användas vintertid vid halka.
Dessutom, det är inget tvång att all personal ska använda skotrarna.
– Om man känner sig osäker, så måste man inte köra dem, säger Lisa Johansson.
Vad är fördelen med elskoter jämfört med elcykel?
– Kostnaden är en del. Man får fyra elskotrar till priset av en elcykel, säger Sofia Sjöholm.
Ahmed Bahadori konstaterar att elskotern saknar cykelkorg, men har en lösning:
– Vi får ta med det vi behöver i ryggsäck, säger han och känner sig redo att ge sig ut på skotern i tjänsten.