Helikoptrar tillverkas i Åtvidaberg

Linköpingsföretaget UMS Skeldar som utvecklar obemannade helikoptrar satsar nu på serietillverkning, och inleder ett samarbete med Scanfil i Åtvidaberg.

Den här typen av obemannade helikoptrar ska tillverkas på Scanfil i Åtvidaberg. På onsdagen var det glada miner från Steve Creutz, platschef på Scanfil i Åtvidaberg, Ulf Karlsson, projektledare på Scanfil i Åtvidaberg, Johan Broms, Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping, produktionschef på UMS Skeldar i Linköping.

Den här typen av obemannade helikoptrar ska tillverkas på Scanfil i Åtvidaberg. På onsdagen var det glada miner från Steve Creutz, platschef på Scanfil i Åtvidaberg, Ulf Karlsson, projektledare på Scanfil i Åtvidaberg, Johan Broms, Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping, produktionschef på UMS Skeldar i Linköping.

Foto: Ulrik Svedin

Åtvidaberg2018-09-12 21:00

Företaget UMS Skeldar är till cirka hälften ägt av Saab. Det knoppades av för några år sedan och produktion och utveckling flyttades utanför grindarna till industriområdet i Hackefors tillsammans med en handfull Saab-anställda tekniker och ingenjörer. Där har projektet vuxit och nyligen offentliggjorde man en order till tyska marinen som vill testa hela Skeldar-systemet på en av sina modernaste fartygsmodeller.

– Nu har vi många krokar ute, och vi är säkra på att vi får napp. Många aktörer tittar på tyska marinen, inte minst andra Nato-länder. Vi behöver komma i gång och säkra en serieproduktion, säger Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar.

– Scanfil är duktiga på att tillverka exempelvis medicinteknik med mycket höga kvalitetskrav. Det passar oss, tillägger han.

Kontraktstillverkaren Scanfil i Åtvidaberg ska nu bygga upp en linjeproduktion för Skeldar-helikoptern. Under nästan ett år har de båda samarbetat och personal från Scanfil har lärts upp av personalen på UMS Skeldar i Linköping. Att man väljer ett lokalt tillverkningsföretag är inte självklart, Skeldar ägs till hälften av schweiziska UMS aero group-koncernen.

– Det finns stora vinster i att ha tillverkningen i närheten. Vi kan vara på plats och diskutera olika lösningar på fabriken, säger Johan Broms, produktionschef på Skeldar.

Scanfil finns på tio platser i världen, och är en finsk koncern med cirka 3 500 anställda. Den köpte upp Partnertech i Åtvidaberg och driver verksamheten vidare i den tidigare Facit-fastigheten med 250 anställda. Som kontraktillverkare gör de allt från medicinteknik utrustning till mynt- och sedelräknare.

– Vi är väldigt glada för UMS Skeldars satsning. Det är en kund som passar oss bra med en avancerad teknisk produkt. Vi ska kunna använda den kompetens och de processer som vi arbetar med, säger Steve Creutz, vd på Scanfil i Åtvidaberg.

Serietillverkningen av Skeldar ska enligt planen inledas efter årsskiftet. Det är oklart hur många helikoptrar man börjar tillverka.

– Det kan handla om upp till fem helikoptrar i första batchen. Vi vill inte gå för fort fram. Vi måste säkra kundunderlaget, men vi vill också säkerställa att tillverkningsprocessen blir så exakt som vi vill.

Däremot rekryterar båda företagen. Skeldar är ett 40-tal anställda och söker tio till. Och Scanfil har nyligen anställt 15 personer.

– Men vi behöver ungefär lika många till under det närmaste året, säger Steve Creutz.

Scanfil Skeldar V-200

Partnertech bytte namn till Scanfil i januari 2016 ­efter att ha köpts upp av den ­finska börsnoterade koncernen. Den globala koncernen har valt att behålla tio av de ­tidigare 17 fabrikerna inom Scanfil och Partnertech. ­Fabriken i Åtvidaberg är en av dem som det satsas på.

Det totala antalet anställda är cirka 3 500, varav 250 i Åtvidaberg.

Koncernens omsättning är cirka fem miljarder kronor, varav 575 miljoner i Åtvidaberg.

En obemannad helikopter, utvecklad i Linköping.

Längd: 4,5 meter

Vikt: 235 kilo

Motor: En tvåtaktsmotor från tyska Hirth som också ägs av UMS-gruppen. Motorn drivs på flygfotogen med en effekt på cirka 57 hästkrafter.

Fjärrstyrning: På cirka 20 mils avstånd.

Material: Skrovet är byggt i kolfiber, medan landningsställen är av glasfiber.

Användningsområden: Främst övervakning, spaning och besiktning av olika slag.

Marknad: UMS Skeldar siktar på civila och militära marknader i världen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!