Har några hundra miljoner komponenter

För fem år sedan tog Rotakorn electronics AB avstamp mot den internationella marknaden. Målet var tillväxt. Nu belönas företag med en DI Gasell.

Rotakorn Electronics tar plats bland landets snabbast växande företag. Det glädjer Marcus, Fritjof, Stefan Ekdahl, Philip Engström, Emeli Skogh  Tobias Klint och Vincent Färdow på övre raden samt Anna Olausson, Peder Olausson, Peter Rodriguez och Kristina Järpén i soffan.

Rotakorn Electronics tar plats bland landets snabbast växande företag. Det glädjer Marcus, Fritjof, Stefan Ekdahl, Philip Engström, Emeli Skogh Tobias Klint och Vincent Färdow på övre raden samt Anna Olausson, Peder Olausson, Peter Rodriguez och Kristina Järpén i soffan.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2019-11-08 19:30

– Det är ett tecken på att vi gjort saker och ting ganska rätt, säger Peder Olausson, vd och majoritetsägare i Rotakorn Electronics AB. 

Det är tidningen Dagens Industri som årligen delar ut utmärkelsen DI Gasell till snabbväxande företag. Kriterierna är flera; bland annat ska omsättningen i ett gasellföretag överstiga tio miljoner kronor och ha ökat varje år under de tre senaste åren. Bolaget ska också ha vuxit organiskt och ha sunda finanser. 

– 2014 omsatte vi 30 miljoner kronor, förra året var vi uppe i 77 miljoner kronor, berättar Peder Olausson. 

2014 blev ett avstamp i Rotakorns historia.

– Då blev det mycket tydligt vad vi vill göra och vi satte långsiktiga mål. Vi bestämde att vi skulle gå ut internationellt.

Peder Olausson beskriver kortfattat Rotakorn electronics som leverantör av tjänster i försörjningskedjan av elekronikkomponenter. Till det lägger han sex ben som företaget står på; från distribution till brist- och överskotthantering av komponenter. 

Det egna lagret bjuder på imponerande siffror: 

– 31 000 artiklar och några hundra miljoner komponenter, säger Peter Rodriguez, vice vd och delägare. 

Planerna från 2014 om att nå ut i världen har verkställts. Idag har Rotakorn Electronics försäljningskontor i Sverige, Finland, Polen, Kanada och Mexiko samt inköp och försäljning i Kina och Filippinerna.

– Vi har fem anställda på Filippinerna idag och har precis flyttat till nytt kontor. Vi satsar på att bli tio anställda där, säger Peder Olausson. 

Målet är fortsatt tillväxt, på nya marknader i Asien, men också genom det nystartade försäljningskontoret i Mexiko. 

– Vi taggar upp för Sydamerika, men vi vet att man måste ha tålamod och uthållighet när man jobbar sig in på nya marknader, säger Peter Rodriguez.

För 2019 spändes bågen hårt. Omsättningsmålet sattes på 100 miljoner kronor, men handelskrig mellan USA och Kina, en begynnande lågkonjunktur märks av. Resultatet 2019 kommer att landa på 2018 års nivå. 

Arbetet för tillväxt fortsätter och rymmer inte bara tillväxt internationellt. Hemma i Åtvidaberg, där tolv av företagets 30 anställda jobbar, är det trångbott. 

– När vi växer på andra marknader behöver vi växa här med personal för administration och lager, säger Olausson. 

I april nästa år väntas företaget flytta två våningar upp i Facetten och går från 270 kvadratmeter kontor till 360. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!