Det är några minusgrader i Åtvidaberg och snön yr i luften, men i lokalerna för Rolands däck och biltillbehör är det varmt. Viktor Rohlin står mellan hyllorna och plockar bland varorna.
– Det var pappa som grundade det här företaget år 1976. Jag har varit här och hjälpt till sedan jag var 12, men då gillade jag det inte jättemycket, säger han och ler vid minnet.
Från början klippte han mest gräs och hjälpte till på högsäsonger med att tvätta däck och att lasta fram dem.
Därefter har han jobbat både i matvarubutiker och på lager, men 2015 hamnade han återigen inom sin pappas företag och i januari 2019 tog han över det.
– Jag trodde inte det skulle bli såhär, skrattar han.
Nu vill Viktor sätta sin egen touch på det och i vår kommer han och de två kollegorna öppna en biltvätt intill sin lokal. Det kommer vara en gör det själv-tvätt med tre bås. Än finns ingen sådan anläggning i orten, berättar han.
– Vi har pratat om det lite löst sedan 2016. När jag var och tvättade bilen i Motala förstod jag hur bra, smidigt och billigt det är med en sådan tvätt. Man bestämmer ju själv hur noggrann man ska vara för den pengen man lägger.
I november i fjol kom beskedet att bygglovet gått igenom och nu är bygget i full gång.
Behövs det verkligen en biltvätt, när Åtvidaberg klarat sig så länge utan en?
– Ja, det tycker jag. Vi vill behålla charmen med att tvätta bilen själv. Många idag gärna gör det gärna på uppfarten eller gatan, men vi vill göra processen smidigare och miljövänligare.
Även fast arbetsplatsen inte varit självklar från första stund trivs Viktor i dag bra på Rolands däck och biltillbehör.
– Det roliga är att det händer något hela tiden och att man får vara med och förändra. Det är inte samma grejer hela tiden eftersom vi är så säsongsbetonade, tycker Viktor.
Att genomgå generationsskifte i ett företag tror han har både för- och nackdelar.
– Nackdelarna är väl att man förändrar för mycket, både för den tidigare ägaren och för kunder som tycker att det varit bra redan innan. Det blir nog lätt för snabba förändringar för att folk ska hänga med.
Samtidigt tror Viktor att kunder uppskattar när saker förändras.
– Åtvidaberg är litet och att driva butik i dag är svårt med tanke på näthandeln. Man måste hitta vägar där man ser att det funkar och jag är nytänkande. Bra service är nog det som får kunden att välja en, säger han.