På nationella viltolycksrådets, NVR:s kartor över rapporterade viltolyckor lyser riksväg 35 genom Åtvidabergs kommun ilsket rött. Varje röd triangel motsvarar en viltolycka. Gula markeringar står för två viltolyckor på exakt samma plats.
– 35:an är en hotspot för viltolyckor. Den är rankad etta eller tvåa i landet som den mest olycksdrabbade, säger Mikael Alm, projektledare med ansvar för frågor om viltolyckor inom Trafikverket.
Risken att kollidera med vilt är som störst nu, under den mörka delen av året.
– Värst är det för pendlare som kör morgon och kväll.
Åtvidaberg sticker ut som den mest olycksdrabbade kommunen i landet i relation till antalet registrerade personbilar. Hittills i år uppgår de rapporterade viltolyckorna till 360 stycken, en siffra som kommer att öka innan året är slut.
Hittills i år har 744 olyckor med dovhjort rapporterats i länet. Mer än en tredjedel av dem, 272 stycken har skett i Åtvidabergs kommun.
– Man ser ofta döda hjortar längs vägen, säger Lars-Åke Bergstrand (S) som själv bor utanför Grebo.
Han är ordförande i kommunens tekniska utskott, som hanterar frågor om vilt och trafik. Han betonar att utskottet inte har ansvar för riksväg 35, det ligger på Trafikverket.
– Men frågan om 35:an har varit på tapeten länge. Från kommunen trycker vi på så mycket vi kan, säger han.
Det bekräftas av Sabine Andersson, trafikingenjör i Åtvidabergs kommun, som bland annat har en plats i det Nationella Viltolycksrådet, NVR.
– Vi påverkar i alla de former vi kan, säger hon och pekar på arbetet i NVR, i Region Östergötland som beslutar om länstransportplan samt i Trafikverkets åtgärdsvalsstudier och kommande vägplan för ombyggnaden av den sista etappen (Rösten–Åtvidaberg) av riksväg 35.
Nu tar också riksdagsman Magnus Oscarsson (KD) grepp om riksväg 35. Under måndagen var han plats i Åtvidaberg och kommer till Corren efter ett möte med företrädare för bland annat kommunen, Trafikverket och Polisen.
– Statistiken visar att 35:an är Sveriges farligaste väg, hävdar han och vill se snabba åtgärder, helst genom viltstängsel för att begränsa viltolyckorna.
Han pekar på att Trafikverket prioriterat bort viltstängsel på de två etapperna av 35:an som redan byggts om till 2-1-väg.
– Det får inte fortsätta så här. Trafikverket har ett stort ansvar.
Vad kan du göra åt saken?
– Jag bestämmer inte själv, men jag kan lyfta frågan i utskottet och kontakta ansvarig tjänsteman på Trafikverket.
Initiativet välkomnas av Lars-Åke Bergstrand:
– Det är bra om alla som har möjlighet trycker på.
Mikael Alm uppger att kommande sträckor, etapp tre (Sandtorpet-Rösten) och etapp fyra (Rösten-Åtvidaberg) kommer att förses med viltstängsel, men också med viltbro i Grebo och passager för viltövergångar.
Men, det dröjer. Arbetet med etapp tre startar hösten 2024, etapp fyra där risken för viltolyckor är som störst är inte beslutad än.
Kan ni sätta upp viltstängsel i närtid?
– Nej, det krävs en vägplan, en demokratisk process för att kunna ta mark i anspråk till det. Vi hoppas kunna starta arbetet 2024.
Så, vad gör Trafikverket under tiden?
– Vi har sänkt hastigheten till 80 km/h. Vi har röjt rätt mycket skog och diken. Vi kan sätta upp mer varningsskyltar och eventuellt detektorer som varnar för vilt.
Kvarstår gör ett råd:
– Kör försiktigt och anpassa farten!