Han tar "Sveriges farligaste väg" till riksdagen

De höga antalet viltolyckor på riksväg 35 hamnar nu i riksdagens trafikutskott. "Sveriges farligaste väg", säger riksdagsman Magnus Oscarsson (KD) som avser att "trycka på" för snabba åtgärder. Men åtgärder tar tid, kontrar Trafikverket.

Riksväg 35 är en av de vägar i landet mest som är mest drabbad av viltolyckor i länet. Trots det finns inga viltstängsel på sträckan Linköping-Åtvidaberg.

Riksväg 35 är en av de vägar i landet mest som är mest drabbad av viltolyckor i länet. Trots det finns inga viltstängsel på sträckan Linköping-Åtvidaberg.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2023-11-14 19:00

På nationella viltolycksrådets, NVR:s kartor över rapporterade viltolyckor lyser riksväg 35 genom Åtvidabergs kommun ilsket rött. Varje röd triangel motsvarar en viltolycka. Gula markeringar står för två viltolyckor på exakt samma plats.

undefined
Hela riksvägen genom Åtvidabergs kommun är en hotspot för viltolyckor. De röda varningstrianglarna anger var viltolyckor inträffat hittills under året.

– 35:an är en hotspot för viltolyckor. Den är rankad etta eller tvåa i landet som den mest olycksdrabbade, säger Mikael Alm, projektledare med ansvar för frågor om viltolyckor inom Trafikverket. 

Risken att kollidera med vilt är som störst nu, under den mörka delen av året. 

– Värst är det för pendlare som kör morgon och kväll. 

Åtvidaberg sticker ut som den mest olycksdrabbade kommunen i landet i relation till antalet registrerade personbilar. Hittills i år uppgår de rapporterade viltolyckorna till 360 stycken, en siffra som kommer att öka innan året är slut.

Hittills i år har 744 olyckor med dovhjort rapporterats i länet. Mer än en tredjedel av dem, 272 stycken har skett i Åtvidabergs kommun.

– Man ser ofta döda hjortar längs vägen, säger Lars-Åke Bergstrand (S) som själv bor utanför Grebo.  

undefined
Lars-Åke Bergstrand (S), ordförande i tekniska utskottet var själv nära att köra på ett "hyfsat stort" vildsvin häromdagen på riksväg 35.

Han är ordförande i kommunens tekniska utskott, som hanterar frågor om vilt och trafik. Han betonar att utskottet inte har ansvar för riksväg 35, det ligger på Trafikverket. 

– Men frågan om 35:an har varit på tapeten länge. Från kommunen trycker vi på så mycket vi kan, säger han. 

undefined
Här vid infarten till Åtvidaberg varnar kommunen tillsammans med Nationella viltolycksrådet för förhöjd viltolycksrisk. Just nu, under den mörka årstiden, är risken att kollidera med vilt som störst.

Det bekräftas av Sabine Andersson, trafikingenjör i Åtvidabergs kommun, som bland annat har en plats i det Nationella Viltolycksrådet, NVR.

– Vi påverkar i alla de former vi kan, säger hon och pekar på arbetet i NVR, i Region Östergötland som beslutar om länstransportplan samt i Trafikverkets åtgärdsvalsstudier och kommande vägplan för ombyggnaden av den sista etappen (Rösten–Åtvidaberg) av riksväg 35. 

Nu tar också riksdagsman Magnus Oscarsson (KD) grepp om riksväg 35. Under måndagen var han plats i Åtvidaberg och kommer till Corren efter ett möte med företrädare för bland annat kommunen, Trafikverket och Polisen. 

– Statistiken visar att 35:an är Sveriges farligaste väg, hävdar han och vill se snabba åtgärder, helst genom viltstängsel för att begränsa viltolyckorna.

undefined
Riksdagsman Magnus Oscarsson (KD) och lokalpolitikern Joel Edoff (KD) agerar nu för snabba åtgärder mot viltolyckor på riksväg 35. "Jag ska ta upp frågan i riksdagens trafikutskott", säger Oscarsson.

Han pekar på att Trafikverket prioriterat bort viltstängsel på de två etapperna av 35:an som redan byggts om till 2-1-väg. 

– Det får inte fortsätta så här. Trafikverket har ett stort ansvar. 

Vad kan du göra åt saken? 

– Jag bestämmer inte själv, men jag kan lyfta frågan i utskottet och kontakta ansvarig tjänsteman på Trafikverket. 

Initiativet välkomnas av Lars-Åke Bergstrand: 

– Det är bra om alla som har möjlighet trycker på.

Mikael Alm uppger att kommande sträckor, etapp tre (Sandtorpet-Rösten) och etapp fyra (Rösten-Åtvidaberg) kommer att förses med viltstängsel, men också med viltbro i Grebo och passager för viltövergångar. 

undefined
Riksväg 35 är en av de vägar i landet mest som är mest drabbad av viltolyckor i länet. Trots det finns inga viltstängsel på sträckan Linköping-Åtvidaberg.

Men, det dröjer. Arbetet med etapp tre startar hösten 2024, etapp fyra där risken för viltolyckor är som störst är inte beslutad än. 

Kan ni sätta upp viltstängsel i närtid? 

– Nej, det krävs en vägplan, en demokratisk process för att kunna ta mark i anspråk till det. Vi hoppas kunna starta arbetet 2024.

Så, vad gör Trafikverket under tiden? 

– Vi har sänkt hastigheten till 80 km/h. Vi har röjt rätt mycket skog och diken. Vi kan sätta upp mer varningsskyltar och eventuellt detektorer som varnar för vilt. 

Kvarstår gör ett råd:

– Kör försiktigt och anpassa farten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!