Fredrik bytte IT-karriär mot slöjd: "Har blivit en slöjdnörd"

Det råder brist på legitimerade slöjdlärare i landets grundskolor. Fredrik Arnryd tog examen i informatik 2020. När Covid slog till räknade han till elva sökbara tjänster inom IT i Östergötland, innan pandemin fanns det många fler.
– Då började jag vikariera som lärare, säger Fredrik som snart blir legitimerad träslöjdslärare.

Fredrik Arnryd sadlade om från IT-konsult till slöjdlärare. "Först när jag började läsa till lärare tänkte jag att det skulle bli i historia", berättar han.

Fredrik Arnryd sadlade om från IT-konsult till slöjdlärare. "Först när jag började läsa till lärare tänkte jag att det skulle bli i historia", berättar han.

Foto: Sofia Wiman

Åtvidaberg2025-01-16 17:00

Fredrik fick till slut det "häftiga jobbet som IT-konsult". Men han kunde inte sluta tänka på de elever han tidigare undervisat i bland annat matematik och NO-ämnen och undra hur det gick för dem. 

– Min fru var väldigt stöttande. Hon tyckte att jag skulle börja som lärare igen, säger han.

undefined
Fredrik Arnryd startade tillsammans med Annika Lindh, lärare i textilslöjd, vad de kallar "slöjdpromenad". Tillsammans med eleverna och Roy Andersson från Brukskultur har de gått omkring i Åtvidaberg och pratat om arkitektur. Under promenaden hade eleverna med sig skissblock. Dessa skisser har sedan fungerat som inspiration för elevernas fortsatta arbete med ett slöjdföremål.

Av en slump fick han veta att den dåvarande slöjdläraren på Alléskolan i Åtvidaberg skulle sluta. 2022 började han att läsa fristående kurser på universitetet.

Hur mycket spelade bristen på slöjdlärare in i ditt val?

– Lite strategiskt var det kanske, men framförallt började jag upptäcka hur mycket jag tycker om hantverk.

Just nu studerar Fredrik halvtid samtidigt som han jobbar heltid på Alléskolan.

undefined
"Det är klart att lärare ska vara legitimerade", säger Fredrik Arnryd som själv kommer att bli legitimerad 2026. Han pluggar på halvtid vid sidan om sin heltidstjänst på Alléskolan.

Hur orkar du med det?

– Det är lite tungt ibland. Jag har fru och två barn som jag ska ha tid för också. Men det är roligt att plugga och få ta del av andras erfarenheter.

Fredrik menar att utbildningen gäller två hantverk.

– Själva slöjdandet, såklart, men också det pedagogiska hantverket.

undefined
Fredrik Arnryd pratar med eleverna Signe Söderteg och Papito Bolin.

Relationsskapandet mellan lärare och elever är viktigt för Fredrik.

– Jag är ju inte bara lärare utan en vuxen i deras liv. Jag ger mycket av mig själv. Förhoppningsvis gör det att eleverna också vågar göra det. 

Eftersom han fortfarande utbildar sig är han ännu inte legitimerad lärare.

undefined
Eleven Gustav Nestor med träslöjdsläraren Fredrik Arnryd och textilläraren Annika Lindh.

– Så än så länge blir jag anställd ett år i taget. Men i mars 2026 ska jag vara klar, säger han och tillägger att han tycker att det är en självklarhet att lärare ska vara legitimerade.

Vad blir det bästa med att ta examen?

– Att slippa alla deadlines, svarar Fredrik och skrattar.

Men han ser också fram emot att få djupdyka in i slöjden.

– Jag har verkligen blivit en slöjdnörd.

undefined
Fredrik Arnryd sadlade om från IT-konsult till slöjdlärare. "Först när jag började läsa till lärare tänkte jag att det skulle bli i historia", berättar han.

När han själv gick i grundskolan tyckte han att slöjdlektionerna var roliga. Men han tappade bort intresset i vuxen ålder.

– När jag fick barn tänkte jag att vi skulle göra kåsor ihop. Jag tyckte att det var mycket roligare än vad de tyckte, säger han och skrattar igen.

Varför är det viktigt med slöjd?

– Att vara kreativ och jobba med händerna sänker stressnivån och motverkar psykisk ohälsa. Det hantverksmässiga är inte det viktigaste. Det är att få vara i en tillåtande miljö där man inte behöver vara bäst.

undefined
Fredrik Arnryd tyckte om slöjdlektionerna när han gick i skolan. "Men sedan tappade jag det lite i vuxen ålder", säger han.

På frågan om vad som är det svåraste med hans jobb funderar han en stund. 

– Det är just det, att få eleverna att tro på sig själva och våga göra fel.

Denna eftermiddag har eleverna i årskurs 9 vernissage i slöjdsalarna på Alléskolan. Deras alster är resultaten av det som Fredrik och hans kollega Annika Lindh, lärare i textilslöjd, kallar "slöjdpromenad", ett projekt de har startat under läsåret.

undefined
Annika Lindh, lärare i syslöjd, tillsammans med eleven Ghena. "Det är stor spännvidd i elevernas arbete. De har fångat upp många årtionden", berättar Annika.

– Jag kontaktade Roy Andersson på Brukskultur. Han la upp en rutt där vi gick runt och tittade på olika arkitektur och eleverna fick skissa av byggnader eller detaljer från byggnader, berättar Annika.

Att eleverna blivit inspirerade av vitt skilda saker är tydligt. Här finns bord och trägitarrer, handväskor och olika klädesplagg.

– Att gå runt i sin lokala miljö ger olika perspektiv och skapar en mer lustfylld design, säger Annika och uppmanar eleverna att gå hem och skryta om sina skapelser.

undefined
Ghena kallar sin väska för "Höstens vinge". "Och fågeln är en symbol för frihet", säger hon.

Att, som till exempel har diskuterats på Linköpings universitet, lägga ned utbildning i slöjd tycker Fredrik är "skrämmande". Själv tänker han fortsätta som slöjdlärare.

– Och lärarna på kursen berättade att det var nästan 400 sökande till nästa omgång, så intresset verkar öka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!