– Ingen här har något emot Grebo IK, säger Sandra Nilsson en regnig kväll i Grebo och slår fast att föreningen behöver nya fotbollsplaner när Trafikverket den första november 2023 tar över Grebovallen vid riksväg 35 för kommande vägarbete.
Sandra Nilsson, liksom ett 20-tal andra Grebobor sluter upp vid återvinningsstationen i änden av Ängsvägen för att ge sina synpunkter på kommunens förslag till detaljplan för nya Grebovallen.
Vi står i planområdets utkant. Här föreslås ett område om runt sju hektar bli en ny anläggning för fotboll, idrott och rekreation. Urban Kjellberg i Grebo IK ger en bakgrund:
– Vi är tvungna att ta fram ersättning för det vi har idag, säger han.
Föreningen har idag två elva-mannaplaner, två sju-mannaplaner, mark för parkering och klubbhus med omklädningsrum. Allt löses in när Trafikverket påbörjar nästa etapp av ombyggnaden av riksväg 35.
Idrottsklubben har finkammat Grebo på lämpliga ersättningsområden; mellan Mårsäng och 35:an, vid skolan mot sjön Ärlången och på mark i Norrby.
– En anläggning vid skolan skulle vara det som samhället skulle ha störst nytta av, fortsätter Urban Kjellberg.
Mikael Fransson, vice ordförande i Grebo IK uppger att föreningen slutligen landat i området vid Grebostupet.
– Vi har dragit i alla trådar vi kan, säger Joel Edoff, också aktiv i Grebo IK.
Förslaget har därför landat på området mellan gamla skidbacken Grebostupet och Garpbergsvägen, där kommunen äger merparten av marken.
Kommunen har också gjort bedömningen att området har bäst förutsättningar och lagt förslag om en ny detaljplan. I förslaget anges att: "nya Grebovallen får ett centralt läge i Grebo, och i kombination med sin relativt stora areal, möjlighet till att bli en integrerad del i samhället."
Uffe Rosengård som bor nära området har inget emot en idrottsanläggning och skojar om att det kanske går att se fotboll från altanen. Men han har synpunkter.
– Det är inte fotbollsplanerna som är problemet, utan tillfarten och trafiken.
Han pekar mot den enda tillfarten till området– Ängsvägen – som bara nås från Grebovägen som går genom samhället. All trafik till nya Grebovallen skulle gå genom samhället.
– Vi har redan problem med höga hastigheter här, säger Uffe Rosengård.
Paret Sandra och Jonas Nilsson som bor längs med Ängsvägen med sina tre barn delar oron för ökad trafik och höga hastigheter.
– Det är mycket barn och ungdomar som går här. Vi blir påtvingade ett problem vi inte vill ha.
I planförslaget finns 30-talet parkeringsplatser. För lite, menar de som anslutit under kvällen och pekar på att det vid matcher på Grebovallen i snitt brukar vara 50 till 70 bilar på föreningens parkering.
I synpunkter på planförslaget påtalas oron för ökad trafik, både på Ängsvägen och andra villagator när besökare måste söka parkering.
– Gatorna här är inte byggda för parkering, säger Magnus Pettersson.
Boende i direkt anslutning till planområdet tar även upp oro för störande ljudnivåer och belysning från planerna.
I regnet vid återvinningsstationen nämner flera samma förslag på lösning:
• Flytta planområdet ett par hundra meter i riktning mot gårdarna Melskog och Rödsten.
• Bygg en infartsväg från Grebovägen någonstans mellan Rödsten och Melskog. Det skulle göra att trafiken till området går på riksväg 35 och inte genom samhället.
• Anlägg fler parkeringsplatser.