Under en sommarutställning 2015 träffade Jens Schildt, grafisk formgivare, för första gången Roy Andersson, arkivansvarig på Brukskultur.
– Då nämnde Jens en idé om att göra något av Facits trycksaker, säger Roy Andersson.
Därmed öppnades dörrarna till Facits arkiv i Facettens källare.
– Man kan förstå historia utifrån det man är intresserad av. Jag är uppvuxen i Åtvidaberg, men förstod inte när jag bodde här hur stort Facit var, säger Jens Schildt.
I arkiven i Åtvidaberg, men också på Kungliga biblioteket och på Centrum för näringslivshistoria i Alvik, har Jens Schildt sökt och hittat grafiskt material, som manualer, trycksaker, handböcker, reklambroschyrer, interna skrifter som personaltidningen Ciceronen och Facitnytt. Liksom förpackningar.
– Andra som kommer ner i arkiven brukar vara intresserade av det som ligger i förpackningarna, som räknemaskiner, säger Roy Andersson.
– Man jag är intresserad av förpackningarna, övertygar Jens Schildt och förklarar att en förpackning, liksom manualer och handböcker också rymmer ett formspråk, design och visuell kommunikation och kan berätta något om den tid de skapats i.
Roy Andersson konstaterar att Brukskultur genom åren lyft fram Facit-design, som möbler och kontorsmiljöer.
– Att se på reklammaterialet så här ger oss nya perspektiv.
Jens Schildt utbildade sig till grafisk formgivare i Nederländerna och driver i dag firman Our Polite Society, tillsammans med sin tidigare studiekamrat Matthias Kreutzer, bosatt i Amsterdam.
Arbetet med Facits tryckta material utför de båda kollegorna tillsammans. Målet är både en bok, med essäer, exempelvis om hur dåvarande disponent Gunnar Ericsson engagerade sig i den visuella kommunikationen, och en utställning.
– Boken kommer att publiceras på engelska och vänder sig främst till två grupper. Dels de i vår sfär som är intresserade av typografi, grafisk formgivning och designhistoria, dels till Facit-nostalgiker och de som jobbat där. Vi hoppas kunna göra en svensk översättning också.
Utställningen tas fram tillsammans med Brukskultur och öppnas i Amsterdam i april.
– Sen blir den vår sommarutställning 2019, säger Maria Wennerberg, utställningsansvarig.
Jens Schildt säger att han under arbetets gång kommit att uppskatta arkivmaterialet.
– Ju mer man studerar det, desto mer förstår man varför det ser ut som det gör.
En bonuseffekt av arbetet är att fyra av de typsnitt Facit använt nu digitaliserats. Bland dem finns det breda typsnitt som användes i Facit-loggan.
– Vi har också digitaliserats tre av de typsnitt som fanns på skrivmaskiner.