Deltagarna i projektet är med Åtvidabergs mått mätt medelstora företag som tillsammans utgör en stor andel av Åtvidabergs näringsliv. Ett av dem är Toolbox, som ligger i Åtvidabergs centrala industriområde. Martin Lindqvist, vd och ägare, är övertygad om att projektet kan ge ett lyft för såväl det egna företaget som för näringslivet i Åtvidaberg.
– Absolut! Konstellationen i projektet är riktigt bra. Extra plus att vi samtidigt får ett ökat nätverkande med andra tillverkande företag, att vi kan hjälpas åt på ett annat sätt än i dag, säger Martin Lindqvist.
Tre huvudaktörer är involverade i projektet, som dessutom är uppdelat i tre steg:
1) Linköpings universitet, med ett 30-tal studenter som står för analys av företagen och förslag på utveckling.
2) Intresseorganisationen Svensk Industridesign (med finansiering från statliga Tillväxtverket) som står för utbildning och utveckling med hjälp av designmetodik.
3) Almi, som fokuserar på affärsutveckling, att företagen ska växa smart och optimera sin lönsamhet.
– Det här är ett pilotprojekt, första gången i Sverige som de här tre aktörerna jobbar tillsammans med den här gemensamma inriktningen, säger Peter Björling.
Målet är att företagen ska stå sig bättre gentemot konkurrenterna. Öka förmågan att matcha kundernas behov och därmed öka sina marknadsandelar.
– Vägen dit är att utveckla sina metoder och sin logistik i interaktionen med marknaden.
Titta på hur de kan utveckla sina erbjudanden och sina affärsmodeller och se över sin varumärkesstrategi.
Peter Björling bor i Åtvidaberg, varför det inte är någon slump att han dragit i gång pilotprojektet på hemmaplan. När han för någon månad sedan presenterade upplägget på Näringslivscentrums frukostmöte blev responsen överväldigande. Fler Åtvidabergsföretag än vad projektet egentligen var tänkt för hoppade på tåget.
– Det här projektet passar oss perfekt eftersom vi jobbar för att expandera. Vi har pratat om att vässa erbjudandet gentemot kunderna och bli tydligare på marknaden. Det här blir en spark i baken för oss. Vi har en otroligt bra produkt, men är egentligen ganska anonyma jämfört med konkurrenterna, säger Martin Lindqvist på Toolbox, som är specialiserade på verktyg för maskinell bearbetning inom trä.