Från årsskiftet ska alla kommersiella byggnader med fler än 20 parkeringsplatser ha laddstolpar installerade, enligt ett direktiv från EU. Det finns förslag på att kraven ska skärpas ytterligare från och med 2027 (en laddstolpe per tionde parkeringsplats).
– Till viss del handlar det om det här lagkravet, men kommunen har velat få till det här ett tag. Det har inte funnits så många laddplatser här, säger Klara Werner, miljöstrateg i Åtvidabergs kommun.
Kommunen har nu skrivit avtal med företaget Wattif EV för att sätta upp laddplatser vid flera parkeringar. Upphandlingen är genomförd i form av en tjänstekoncession.
– Det innebär att en privat aktör får rätt att använda ett antal parkeringar i utbyte mot att denne tillhandahåller laddning för elbil, säger Klara Werner.
Företaget ansvarar också för installation, drift och prissättning av laddningen. Bolaget får inte betalt av kommunen för att driva verksamheten, men har rätt att behålla de parkeringsavgifter som parkeringsplatsens kunder betalar.
Just nu pågår arbetet med att sätta igång laddstolpar vid sporthallen, Alléskolan, Grebo skola och Björsäter skola.
– Och under året tillkommer det fler, vid kommunhuset, Getingen, Resecentrum och Facetten, säger Klara Werner.
Vid kommunens arbetsplatser kommer laddplatserna att dagtid vara reserverade för kommunens medarbetare. Övriga tider kommer laddplatserna att vara tillgängliga för allmänheten. Det är möjligt att betala med både app och betalkort.