Kabelbrotten i Östersjön har varit flera.
I november förra året skadade två kommunikationskablar; mellan Finland och Tyskland samt mellan Sverige och Litauen. En dryg månad senare bröts kontakten i fyra kablar mellan Finland och Estland.
För en knapp vecka sedan gick en kabel mellan Lettland och Gotland av. Ett tankfartyg togs kort efteråt i beslag.
Nu följer bland annat den finska gränsbevakningen spår från fartyg som kan ha saboterat undervattenskablar genom att släpa ankare mot kablar.
I arbetet med att samla bevis används fjärrstyrda undervattensfarkoster från Åtvidabergsföretaget Ocean Modules Sweden AB. Dessa farkoster, av modellen V8M500 väger ungefär 80 kilo och kan bland annat filma under vatten.
– Undervattensfarkosten söker upp kablar och dokumenterar skador och spår på kablar, men också på fartyg och ankare, säger bolagets CEO Claes Drougge.
Den finska gränsbevakningen har egna undervattensfarkoster från Ocean Modules.
– Under den här perioden med kabelbrott har de varit hos oss för att komplettera med extra utrustning.
– Vi har också hjälpt ett företag, som är inhyrt av gränsbevakningen. En av våra anställda har varit med och assisterat.
Företagets farkoster används över hela världen.
– Den här typen av uppgifter som görs i Östersjön gör våra maskiner varje vecka. Egentligen är det inte speciellt, men det som händer i Östersjön är spektakulärt.
– Vi är stolta och glada över att så viktiga organisationer som finska gränsbevakningen köper och använder våra produkter, säger Claes Drougge.