Efterlängtad väg byggs vid olycksdrabbade övergången

Järnvägskorsningen på gränsen mellan Åtvidaberg och Västervik där en man avled 2019 håller nu på att byggas bort. "En stor lättnad", säger Jeanette Walter som bor precis intill korsningen.

"Det tar bara några sekunder från att man ser tåget till att det passerar", säger Niklas Walter som bor precis intill järnvägsövergången vid Finntorp.

"Det tar bara några sekunder från att man ser tåget till att det passerar", säger Niklas Walter som bor precis intill järnvägsövergången vid Finntorp.

Foto: Victor Bomgren

Åtvidaberg2022-06-09 05:00

Mannen omkom efter att ha blivit påkörd i sin bil av ett tåg i januari 2019. Niklas och Jeanette Walter hyrde ut ett hus på sin tomt till mannen och var hemma när olyckan inträffade.

– Jag sprang ut till huset och knackade på. Då låg bilen på taket här nedanför, säger Niklas Walter när han minns tillbaka och pekar ner mot järnvägskorsningen precis intill tomten.

undefined
Niklas och Jeanette Walter med barnen Lias och Nova är tacksamma för den nya vägen. "Gud vad skönt, vi längtar tills det är färdigt och vi kan släppa det här", säger Jeanette Walter.

Paret har bott i huset i sex år och det har alltid pratats om att något måste göras med övergången. Förra året kom till sist det efterlängtade beskedet från Trafikverket. I mars påbörjades arbetet med en ny väg som går parallellt med Uknavägen och järnvägen bort till överfarten vid Svenserum, som har bommar. 

– Det är en lättnad. Två gånger sedan dödsolyckan har tåget fått nödstoppa när vi har varit på väg ut, säger Jeanette Walter.

Lokförarna ska alltid tuta i god tid innan övergångarna, men ibland gör de inte det. 

– Det tar bara några sekunder från att tåget kommer runt krönet och att det är framme vid övergången. Jag stänger av AC:n och vevar ner rutan för att kunna höra ifall tåget kommer.

– Klockan 15 varje dag kommer det ett tåg. Det är ungefär när jag brukar komma hem med barnen från dagis. Då kör man väldigt sakta.

undefined
Familjen Walters hus ligger precis intill Tjustbanan där Kustpilen passerar ungefär varannan timme. Den nya vägen beräknas vara klar i augusti.

Oron kan sitta i även när paret inte ska ta sig över järnvägen.

– Ibland när jag är inne i huset och hör hur tåget tutar, kanske lite högre och längre än det brukar, då måste jag springa ut och kolla när det passerar. Jag får ångest, nästan panikångest, säger Jeanette Walter.

undefined
Sikten inifrån bilen åt ett av hållen som tågen kommer ifrån.

Trafikverket har länge haft ögonen på den här sträckan.

– Den här vägen är en av de farligaste som vi har i vår region. Det är väldigt dålig sikt och kort avstånd mellan vägen och järnvägen. Vi är glada att vi kan stänga av den här övergången, säger Diana Pallant, planerare på Trafikverket.

undefined
Järnvägskorsningen vid Svenserum, längre upp på vägen mot Falerum, har bommar som fälls ner när tåget kommer.

Förutom Niklas och Jeanette Walter och en handfull till som bor eller har sommarstuga i närheten används övergången även av timmerbilar som arbetar i skogen ovanför vägen. Totalt kostar vägbygget, tillsammans med en annan åtgärd på sträckan, uppskattningsvis 15 miljoner kronor.

undefined
Järnvägskorsningen vid Svenserum har, förutom bommar, även större utrymme där bilar och lastbilar kan stå innan man passerar järnvägen.

Det är få personer som kommer använda vägen. Är det värt det? 

– Situationen som har varit med flera olyckor och även dödsfall är ett stort problem. Och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli färre problem framöver. Dessa arbeten är dyra, men vi vill prioritera åtgärder för att öka säkerheten, säger Diana Pallant.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!