– De är mycket större än man kan tro så här ifrån marken, säger byggnadsvårdare Gunnar Zackrisson från Svensk Byggtradition i Eksjö.
Han är ansvarig för restaureringen av laven och pekar upp mot lavens tak. Där ligger de två linhjulen som var en del i konstruktionen för att få upp kopparmalm.
– Hjulen är 2,20 meter i diameter och väger 450 till 550 kilo styck. Med stativet som de sitter fast i blir det runt 800 kilo.
Så du menar att det ligger uppemot 1,6 ton järn på taket?– Ja, och de står på ett bjälklag, som bitvis är skadat och murket och bitvis helt. Jag har inte kunnat bedöma taket helt med tanke på säkerheten.
Under förra året påbörjade föreningen Bersbo Koppargruvor med offentliga och privata medel arbetet att rädda laven från fortsatt förfall. Den byggdes runt 1901-1902 i ett av de sista försöken att få upp kopparmalm i Bersbo. Baron Theodor Adelswärd som drev gruvan lät en av dåtidens mest kända arkitekter Carl Westman rita laven.
Den blev storstilad; 18 meter hög, klädd i rundade stavspån, försedd med fönster och vackra takkrön prytt med koppartecknet.
Nu står Carina Jarhall och Ylva Righard från Bersbo Koppargruvor på marken och blickar uppåt. Det handfasta arbetet kring laven har pågått sedan slutet av januari och har nu kommit fram till det stora lyftet. Linhjulen ska ner för att renoveras och för att taket ska kunna säkras.
– Det blir ett lyft för hela gruvsamhället, säger Carina Jarhall.
Så sker lyftet. Daniel Jacobson från Havator i Norrköping styr en stor mobilkran. Gunnar Zackrisson har tagit sig upp på taket och spänner fast det första hjulet innan han via radio ger klartecken.
Sakta och värdigt lyfts hjulet över takkrönet och ner mot marken. Där står Per Zackrisson, antikvarisk expert som redan 2014 gjorde förstudien till den kommande renoveringen. Han ler och stryker händerna mot hjulet.
– Det är gjutet i ett stycke, det tyder på en kvalificerad och ovanlig gjutteknik, säger han medan hjul nummer två lyfts ner.
Mycket arbete återstår. Linhjulen ska renoveras, liksom hela laven.
– Det ska vara klart i slutet av nästa år, säger Ylva Righard.
Då ska också hjulen vara återförda till taket med hjälp av mobilkran. Hur de kom upp 1901 eller 1902 har Gunnar Zackrisson svaret på.
– Med rep och taljor och många män.
Bersbo Koppargruvor håller öppet hus vid laven under fyra tillfällen under året; den 1 maj, 2 juni, 7–8 september och 8 december. Då ges också tillfälle att se laven inifrån, över det 363 meter djupa schaktet.