Det var efter att en anhörig larmat om att en äldre man låstes in, som Socialstyrelsen gjorde en inspektion på en av kommunens äldreboenden. Vid intervjuer med personalen framkom även brister i bemanningen på demensavdelningar under nattetid.
- Det är färre personal än avdelningar och dementa kan lämnas ensamma under en timme när personal är på andra avdelningar, säger Marie Svensson, inspektör på Socialstyrelsens tillsynsenhet.
Kommunen har i ett svar till Socialstyrelsen uppgett att alla boende har någon form av larm och att det finns rörelselarm på demensboendena.
Hinner hända mycket- De som bor på dessa avdelningar gör det för att de är i behov av tillsyn hela tiden. De kan inte hantera larm. På en timme kan det hända mycket, säger Marie Svensson och fortsätter:
- Någon kan gå upp och vilja gå ut, någon kan gå in till någon annan och skapa oro. De kan falla och ropa efter hjälp utan att någon personal uppfattar det.
Marie Svensson menar att larm inte kan ersätta personal. Socialstyrelsens mening är också att demensboenden kräver personal dygnet runt för att kraven om god vård och omsorg samt trygghet och säkerhet ska kunna tillgodoses.
Socialstyrelsen noterar två brister; att bemanningen inte stämmer med de faktiska behoven och att boende lämnas ensamma utan att kunna påkalla hjälp. Kommunstyrelsens svar på bristerna efter inspektionen är inte tillräckliga, menar Socialstyrelsen och kräver nu utförlig redovisning av åtgärder.
Inte väntaKommunen har nu till den 10 september på sig att svara Socialstyrelsen. Enligt Marie Svensson bör kommunen ha åtgärdat bristerna innan dess.
- Kommunen bör inte vänta, men det kräver en stor omgörning och mer personal.
Får hjälpCarina Stolt, utredningssekreterare på vård- och omsorgsförvaltningen säger att det i dag inte finns lagkrav på bemanning.
- Däremot ska man säkerställa kvaliteten. Frågan är hur man gör det det. Vi har en diskussion som pågår.
Hon tillägger:
- Vi har bedömt att de boende har möjlighet att påkalla hjälp under nattetid och att man får hjälp inom kortare tid.