Debattören: "Det är nolltolerans mot machokultur"

"Det är grova och vidriga vittnesmål". Atilla Yoldas, journalist, författare och debattör blir upprörd, men inte förvånad över Annas berättelse om machokultur på Facetten.

Skolor måste motverka machokultur, menar journalisten, författaren och debattören Atilla Yoldas. "Det går inte att säga "boys will be boys" som många gör. Ursäktandet måste upphöra. "

Skolor måste motverka machokultur, menar journalisten, författaren och debattören Atilla Yoldas. "Det går inte att säga "boys will be boys" som många gör. Ursäktandet måste upphöra. "

Foto: Julide Yoldas

Åtvidaberg2021-03-22 19:00

Han har tagit ställning mot machokultur. Benhårt, driver han frågor om jämställdhet, i synnerhet destruktiva maskulinitetsnormer och mäns våld mot kvinnor.

2019 gav Atilla Yoldas, uppvuxen i Norrköping, ut "Mansboken – från en kille till en annan". I den utforskar han kulten kring machomannen och de myter som omger mansrollen, men han beskriver också att machokulturen har en skadlig inverkan på människor och samhället.

– Den är djupt rotad och finns i alla samhällets alla skikt, säger han.

Atilla Yoldas får ta del av Annas berättelse. Han lyssnar tyst och samlar sig:

– Verkligen nedslående att ta del av. Det är grova och vidriga vittnesmål. Samtidigt är jag inte förvånad. Det är tyvärr inte unikt för den skolan, säger han och svarar själv på hur han kan dra den slutsatsen:

– Jag föreläser mycket i gymnasieskolor. Det är skolor i utsatta områden, i områden som anses finare och på landsbygden. Den här typen av beteenden är inget ovanligt och det blir synligt i de senare tonåren.

Han ger en bakgrund:

– Det börjar redan i förskoleåldern, när killar och tjejer får lära sig att vara på olika sätt. Killar ska resa sig upp om de ramlar, medan tjejer tröstas. 

– Istället för att omfamna sina empatiska sidor blir killar ursäktade för att inte kunna visa känslor. Killar lär sig att vara dominanta och att ta för sig. Jag kan inte säga att det inte kan leda till övergrepp.

Han blir upprörd och talar snabbt om detaljer i Annas berättelse och om hennes upplevelse att skolan inte hanterat problemen:

– Skolor måste motverka den här typen av attityder. Det går inte att säga "boys will be boys" som många gör. Ursäktandet måste upphöra. 

Han ser att delar av Annas berättelse rymmer förminskande, som när beteenden omnämns som skämt och diskussion om tjejers rädsla leder till aggressioner istället för ett samtal på strukturell nivå. Uppgifter om sexuella trakasserier och tvång berör djupt.

Vad kan skolan göra?

– Kompetensutveckla. Det finns hur mycket bra information som helst att ta till. 

– Förebygg. Ta fram en handlingsplan. Det måste vara nolltolerans mot all machokultur, även skämt. Det ska inte finnas några kryphål som kan leda till såna här beteenden. 

Atilla Yoldas markerar också mot dem som hänger på grupptryck i en machokultur.

– Det håller inte att vara passiv. Då är man medansvarig. Man måste rannsaka sig själv och agera om man ser någon som beter sig illa mot tjejer. Är det brottsligt – polisanmäl!

Tror du att killar vågar det? De kanske själva blir utsatta?

– Det kan vara läskigt att utsätta sig för det. Ta vuxna till hjälp, gå ihop, säg ifrån tillsammans och stoppa detta. Det krävs mer styrka och mod att ta snacket och att vara en del av förändringen, än att var en del av dålig kultur.

Tonen blir tung, allvarsam. Machokultur kan ge enstaka personer fördelar, som ledande positioner, menar han. Men många killar och män far illa av ett ideal som bygger på att inte visa sina känslor, sin sorg eller nedstämdhet.

– Det är inget som jag hittar på, det är fakta. Män mår sämre och är överrepresenterade i självmordsstatistiken. 

Atilla Yoldas är ivrig, han skulle gärna komma till Facetten – eller hålla en digital föreläsning. Han kan ge tips på åtskilliga andra föreläsare och insatser.

– Det finns många verktyg för att bryta detta, säger han.

Ta snacket, ställ frågor!

Det krävs förebyggande arbete och diskussion i skolorna för att motverka machokultur, enligt Atilla Yoldas.

Han menar att destruktiva strukturer finns på de flesta skolor och att problemen är djupt rotade, i generation efter generation. 

Skolor behöver göra ett gediget arbete för att öka medvetenheten kring destruktiva kulturer och effekterna av dem. 

Till hjälp kan skolorna söka information via myndigheter och organisationer, men också genom sina egna elever. Unga är pålästa idag, enligt Yoldas. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!