Tävlingen anordnades av we_change som är en del av stiftelsen Fryshuset.
– Vi arrangerar mötesplatser där unga blir en reell partner för hållbarhetsfrågor. Vi bjuder in kommuner, organisationer och aktörer från näringslivet som får träffa unga och ställas till svar mot sitt hållbarhetsområde, säger Cecilia Enquist, kommunikationsansvarig på we_change.
Varje år åker de ut på en nationell turné. På grund av pandemin fick den dock ställas om till digitalt.
– Vi gjorde om konceptet till en digital heldag där eleverna såg ett filmpass, en inspirationsfilm med kortfilmer och fakta om hållbar utveckling. Det avslutades med ett makthavarsamtal där representanter från Ikea, H&M och SEB deltog.
Tävlingen gick ut på att varje partner behövde hjälp med en fråga. Eleverna på Bildningscentrum Facetten hade tagit fram en idé om en app där Ikeas medlemmar enklare kan köpa och byta begagnade möbler.
På onsdagen fick de åtta finalisterna presentera sina idéer för en jury på fem minuter. Det gick dock inte hela vägen för eleverna i Åtvidaberg. Vinnare blev elever från Uppsala kommun.
– Vi vann tyvärr inte, men vi är väldigt nöjda ändå, säger Mina Asklöf Jönsson.
Vad har ni lärt er?
– Vi har lärt oss att tänka på miljön och hållbarhet. Men också om hur man presenterar en idé och vilka hjälpmedel man kan använda sig av, säger Mina Asklöf Jönsson.
Andra städer som var med och tävlade var Stockholm, Borlänge, Västerås, Göteborg, Helsingborg och Malmö.