Efter ett tufft kval med 22 tävlande företag från skolor runt om i Östergötland är två från bildningscentrum Facetten vidare i den regionala tävlingen Årets UF-företag.
– Vi körde vår presentation inför en jury och kände att om vi inte går vidare nu då har de andra tävlande företagen bättre i déer än oss, säger Victoria Beckne, vd för ColdShake UF.
ColdShake Uf importerar och säljer en särskild flaska innehållande kyldel, för att tränande människor ska kunna hålla sin dryck kall under träningspasset.
UF-platsen i sin tur erbjuder en tjänst där de marknadsför andra UF-företag på sin hemsida, via sociala medier och på mässor.
– Redan innan sommaren sökte vi efter vad andra haft för affärsidéer tidigare och insåg att det inte fanns någon samlingsplats, därför blev det vår idé, berättar Matilda Persson, marknadsansvarig på UF-platsen.
ColdShake UF och UF-platsen är två av sex östgötska företag som lyckats ta sig vidare till nästa moment. Tävlingen Årets UF-företag avgörs 6 mars på den regionala mässan i Linköpings Sportcenter.
– Vi kommer kämpa för att gå vidare till SM i ungt företagande, säger Cajsa Conradsson, försäljningsansvarig i UF-platsen.
Tjejerna i ColdShake UF instämmer i målsättningen.
Rektor Kerstin Ahlgren tycker att Facetten lyckats som har två företag vidare i tävlingen.
– I år har vi tio UF-företag, det är något färre mot vad vi brukar. Därför är det ett gott resultat att två av sex tävlande i Linköping är från vår skola, säger hon.
Veckan innan sportlovet tävlade tjejerna på Facettens egen lokala mässa. Då vann UF-platsen i kategorin Bästa tjänst och ColdShake UF knep vinst i både Bästa Uf-företag och Bästa vara.