– Förbindelsen med Linköping och Västervik är avgörande, därför måste vi förbättra möjligheten att pendla, säger Mårtensson.
Tillsammans med sin kollega i Tjustbygdens Sparbank, Västervik, väcker Ronny Mårtensson, vd i Åtvidabergs Sparbank, frågan om upprustning av riksväg 35.
– Vi skjuter till utredningsresurser och hoppas på uppslutning från näringslivet och kommunerna, säger Mårtensson.
Riksväg 35 mellan Åtvidaberg och Linköping trafikeras av flera tusen pendlare varje dag. 1 600 pendlar från Åtvidaberg till Linköping. Sträckan trafikeras av mellan 2 000 och 7 000 fordon per dygn.
Mårtensson ser upprustningen av vägen som en hävstång för att hävda Åtvidabergs attraktionskraft:
– Linköping fortsätter att växa, vi kan bli en del av den expansionen, men då måste kommunikationerna bli bättre.
Vad säger du till dem som vill satsa på Tjustbanan?
– Vi bedömer att det inte finns faktiska möjligheter att påverka den.
Trafikverket konstaterade 2012 att riksväg 35 är behäftad med svagheter. Trafikflödet har inte minskat sedan dess. Vägen lappas och lagas, på samma gång som den tunga trafiken ökar. Vägen har stor betydelse som transportlänk från Linköping via Åtvidaberg till Västervik och kusten. Sommartid trafikeras den av turister. Trafikverket har tidigare talat om bland annat mötesseparering.
– Vi hoppas väcka nytt liv i frågan, säger Ronny Mårtensson.