– Ja, det är två år i rad med lägre nivå på niornas resultat, konstaterar kommunens skolchef Karl Johan Sjödin.
Han har just tagit del av den preliminära statistiken över gymnasiebehörighet för årets avgångselever från grundskolan. Den officiella statistiken kommer först i slutet av september.
– Siffrorna kan justeras, men våra nivåer är ungefär som förra årets. Till och med några procentenheter lägre.
För andra året i rad hamnar Åtvidaberg på sista plats bland länets kommuner. Förra året landade den officiella behörigheten på 73,7 procent.
I år klarar bara 69,7 procent av avgångseleverna behörigheten till gymnasiet. Nästan var tredje niondeklassare missar målet.
Vad innebär det?
– För de enskilda individerna att valmöjligheterna inför fortsatta studier blir begränsade. De kan behöva läsa ytterligare ett år för att få gymnasiebehörighet.
– Det kan bli fler som kommer att gå längre tid, kanske ett fjärde år på gymnasiet. För kommunen blir det mer kostnader och vi behöver organisera gymnasieskolan på ett annat sätt. Vi har till exempel redan i år haft fler elever på individuellt alternativ inom introduktionsprogrammet på gymnasiet.
Karl Johan Sjödin lägger till ett samhällsperspektiv:
– En god utbildning är den bästa skyddsfaktorn man kan ha som ung människa.
Vad beror den låga andelen som når gymnasiebehörighet på?
– Vi måste få grepp om orsakerna. Det är inte så att Åtvidaberg har mycket sämre förutsättningar än andra jämförbara kommuner.
Har det gjorts något arbete sedan förra året när resultaten sjönk?
– Vi började ett arbete på skolnivå förra året och har inom rektors ansvarsområde jobbat mot att fler ska nå målen. Till exempel genom särskilt stöd, elevhälsa och genom kontakter med vårdnadshavare.
– Nu går vi vidare på förvaltningsnivå och ska göra ett mera övergripande arbete. Vi behöver en bredare analys och se flera delar än de som rektor har ansvar för.
Målet är att en djupanalys ska vara klar under sommaren. Den ska innan höstterminen startar i augusti ligga till grund för en handlingsplan för ökad måluppfyllelse.
– Det är prioriterat att arbeta för att fortsätta höja de låga resultaten, säger Karl Johan Sjödin.
Samtidigt betonar han att det är ett arbete som är långsiktigt och tidskrävande. Det kommer inte att ge effekt omedelbart.
Alléskolans rektor för årskurs 7 till 9 Maria Eneling har semester och har därför inte sökts för kommentar.