Broräcket påminner om en vågrörelse. Det går upp. Och ner. Enstaka stolpar har "rört sig" så mycket att fästena mot den övre ledstången lossnat helt.
Vid vissa stolpfästen syns sprickor i betongen.
– Vi har upptäckt att det hänt saker med bron, säger Kristina Cleber, chef för kommunens tekniska förvaltning.
Hon har inte något exakt svar på vad, men säger kort:
– Det verkar vara någon form av sättning.
Kommunen som äger bron har nu inlett en utredning och tagit experthjälp för besiktning och genomgång av konstruktionen.
– Vi har kontakt med en sakkunnig, som varit och tittat på bron en första gång. Vi ska få förslag på åtgärder.
Den röda bron stod klar 2013, långt innan Kristina Cleber tillträdde som teknisk chef i kommunen. Hon återger uppgifter hon fått återberättade:
– När man byggde bron så gjorde man en justering i vad som är bärande i konstruktionen. Man fick räkna om och revidera konstruktionsprincipen. Från början skulle bågarna bara vara dekorativa, men man ändrade konstruktionen så att de bär upp delar av bron.
Hon spekulerar kring att något av stagen i konstruktionen kan behöva spännas för att motverka sättningar.
– Det är vad jag fått till mig.
Är det så allvarligt att bron riskerar rasa?
– Nej, det ska inte vara någon fara eller anledning att stänga bron.
Den röda bron kostade 18,6 miljoner kronor. Trafikverket och EU stod för ungefär hälften av kostnaden och kommunen för resten. Entreprenadkostnaden blev ungefär fyra miljoner kronor dyrare än beräknat.