Beskedet: Olycksvägen ska få fler viltstängsel

30 procent färre viltolyckor. Det är målet med de åtgärder Trafikverket planerar längs två vägar söder om Åtvidaberg.

Trafikverket föreslår viltförebyggande åtgärder på en sträcka av väg 35 utanför Åtvidaberg samt delar av väg 134.

Trafikverket föreslår viltförebyggande åtgärder på en sträcka av väg 35 utanför Åtvidaberg samt delar av väg 134.

Foto: Nils Gruvebäck

Åtvidaberg2020-07-03 08:00

Flera vägsträckor i Åtvidabergs kommun är hårt drabbade när det gäller viltolyckor. Corren har bland annat vid flera tillfällen skrivit om krav på åtgärder längs väg 35 mellan Grebo och Åtvidaberg.

Men det projekt som nu är ute på samråd handlar uteslutande om ett område öster om Åtvidabergs tätort.

– Många som hör av sig har synpunkter kring väg 35. Men i det här projektet berörs bara en kortare sträcka på väg 35 och resten på väg 134 söder om tätorten, säger Malin Nino, projektledare på Trafikverket.

De viltolycksreducerande åtgärder som föreslås är faunastängsel (ett finmaskigare viltstängsel som även ska stoppa mindre djur), ett antal viltuthopp för de djur som trots allt lyckats ta sig ut på vägen samt färister vid anslutningsvägarna till Åtvidsnäs och friluftsområdet Humparna. 

Längs riksväg 35 handlar det om åtgärder på en cirka 400 meter lång sträcka från informationsplatsen norr om Åtvidsnäs naturreservat fram till väg 134. Där ska faunastängsel sättas upp i anslutning till befintligt viltstängsel.

Längs länsväg 134 (Kisa-vägen) berörs en cirka 1,5 kilometer lång sträcka från väg 35 fram till korsningen Adelsnäs/Göthult.

Målet är att åtgärderna ska bidra till att minska antalet viltolyckor med 30 procent, från dagens 9 olyckor per kilometer och år.

Trafikverket har låtit analysera data i området från perioden 2010–2014 och kommit fram till att dovhjort då var inblandad i upp till 70 procent av viltolyckorna.

Målet med projektet är att stängslingen inte ska medföra några ökade barriäreffekter för de vilda djuren. Passager planeras för att gående och cyklister inte heller ska drabbas i särskilt stor utsträckning.

"Åtgärderna är förhållandevis små och sker inom eller i nära anslutning till nuvarande vägområde vilket gör att de bedöms påverka närområdet i liten utsträckning", sägs i samrådshandlingen, som finns på Trafikverkets hemsida.

Till och med den 3 augusti kan allmänheten lämna sina synpunkter i det pågående samrådet.

Trafikverket räknar med att skicka in vägplanen för prövning i början av nästa år. Byggstarten är planerad till 2022.

Vad kommer det att kosta?

– Det är inte så lätt att svara på eftersom projektet kommer att pågå i flera år och innehållet inte är helt klart ännu. Men kostnadsuppskattningen i dag är cirka 9 miljoner kronor totalt för båda dessa vägar, kommenterar Eva Liljegren, nationell åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!