Senast i augusti kommer antalet avgångar på vardagar att minska från sexton till sex, på lördagar från tolv till fyra och på söndagar från fjorton till fyra.
Åtgärden ska sänka kostnaderna med cirka 15 miljoner kronor på årsbasis, enligt en bedömning från Kalmar länstrafik (KLT).
Man förklarar åtgärden med att järnvägen mellan Linköping och Västervik är av bristande kvalité och att cirka 30 procent av alla avgångar under 2022 ersattes med buss.
– Banan har under längre tid inte hållit måttet. Vi har brottats med inställda turer och det har ställt till stora problem för våra resenärer, säger Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT.
Han ser nu fram mot den utredning som pågår och som ska visa på spårets brister.
– Det är Trafikverket som genomför den tillsammans med oss. Slutmålet är att Tjustbanan ska rustas upp rejält och att arbetet ska vara klart år 2026 eller 2027.
– Samtidigt med detta planerar vi att sätta in fyra nya tåg som vi beställt på sträckan. Tanken är att vi då också ska återgå till normal tågtrafik igen.
Holmgren betonar att samtliga inställda tågavgångar kommer att ersättas med bussar.
– Restiden mellan Linköping och Västervik förlängs med mellan 15 och 20 minuter, men det blir samtidigt ett tryggare sätt att åka eftersom man vet att bussarna alltid rullar.
För 2022 rapporterade KLT ett underskott på cirka 95 miljoner kronor.
Prognosen för 2023 är ett underskott på närmare 82 miljoner.