Belönas för att hon ser alla elever

Årets Åtvidabergspedagog bygger nära relationer. "Jag är genuint intresserad av mina elever", säger Madeleine Öhlund, klassföreståndare för 2A på Centralskolan.

Alla är med. Hela klass 2 A vill vara med på bild tillsammans med sin klassföreståndare,  Madeleine Öhlund som i år får utmärkelsen Åtvidabergspedagog.

Alla är med. Hela klass 2 A vill vara med på bild tillsammans med sin klassföreståndare, Madeleine Öhlund som i år får utmärkelsen Åtvidabergspedagog.

Foto: Lotta Willsäter

ÅTVIDABERG2017-11-29 08:00

Det är förmiddag när Corren träffar Madeleine Öhlund och hennes elever. Barnen sitter bänkade i pulpeter på skolmuseet i Åssa-museet.

Framme vid katedern guidar Solbritt Pihlgren, för dagen klädd som gammeldags skolfröken med pekpinne i hand.

– Man ska resa sig när man svarar och bocka eller niga åt fröken.

Besöket lär dagens barn hur det var att vara barn för sådär 100 år sedan.

– Vi ska jämföra med hur det är att vara barn idag, säger Madeleine Öhlund på vägen tillbaka till Centralskolan.

Kontrasterna mellan synen på barn då och nu blir tydliga när Madeleine Öhlund berättar om sitt engagemang för sitt yrke och vad som driver henne i arbetet som lärare.

– De sociala relationerna, det är de som blir bestående. Jag är genuint intresserad av mina elever och jag vet mycket om dem.

Att skapa trygghet och att verkligen se alla elever är några ambitioner.

– Till exempel så ger jag mig tid att se eleverna i korridoren och att säga något till dem. Om någon varit borta är jag noga med att se dem när de kommer tillbaka.

Madeleine Öhlund kommer till begreppet olikhet. I skolan möts barn med olika bakgrunder, talanger och svårigheter. ­

– Jag vill att alla ska få möjlighet att kunna utveckla sig själva. För att klara det måste man göra individuella lösningar.

– I klassen har vi jobbat med att förstå varandras olikheter och att förstå att vi en helhet tillsammans. Alla barn är en viktig pusselbit för helheten.

I nomineringen till utmärkelsen årets Åtvidabergspedagog framhåller barn- och utbildningsutskottet (som utser mottagare): "Madeleine är otroligt mån om att alla elever ska bli sedda och att skolan ska vara en positiv upplevelse för alla både elever och kollegor. Med sin energi är hon en verklig förebild för eleverna hon jobbar med. Maddes styrka är att hon är bra på att ta tillvara på alla elevers egenskaper, hon lyfter vikten av fysisk aktivitet och blandar det med teori. Madeleine bidrar till en positiv arbetsmiljö, hon ser alltid lösningar framför problem".

Madeleine är glad över utmärkelsen, men skruvar lite på sig. Hon tog lärarexamen år 2012 och började på Centralskolan 2016. Klass 2 A är hennes första egna klass.

– Jag känner att jag fortfarande kvar i startblocket och att utmärkelsen kommer tidigt, men jag är superglad. Och jag är glad över kommunen lyfter fram sina pedagoger och det positiva i skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!