Han är frustrerad och upprörd över telefonbedrägerier och bedrägeriförsök, ofta riktade mot äldre, men även mot företag.
– De som håller på lever på att utnyttja människors godtrogenhet, säger han och uppmanar människor att vara mera kritiska och ifrågasättande när någon – oftast väldigt trevlig person – ringer upp och ber om kontonummer eller bank-id.
– Vi måste alla lära oss att inte vara så godtrogna.
Vad ska man göra om man får ett sådant samtal?
– Lägg på direkt. Vi är så väluppfostrade i Sverige att vi inte lägger på luren, men lägg på!
Ett annat budskap: Banken ringer inte upp sina kunder och ber om information om konton.
Åtvidabergs sparbank deltar i kampanjen "Svårlurad", ett initiativ av Sveriges banker och håller på torsdag, från kl 19 en livesändning via Facebook på temat bedrägerier.
I den deltar Kalle Dahlén, som nyligen utsattes för ett bedrägeriförsök. Även bankens säkerhetsansvarige Ingela Tornberg deltar.
– Vi tar upp exempel på hur bedrägerier kan gå till och vad man ska tänka på, säger Christian Ottosson som är redo att svara på frågor under sändningen.
Har du någon siffra på hur stora belopp era kunder lurats på?
– På det totala är det småpengar, men för de som drabbas är det stora pengar och personliga tragedier.
Dessutom, tillägger Christian Ottosson med skärpa:
– Dessa pengar går direkt till kriminell verksamhet och göder den. Det drabbar verkliga människor.