– Till den 1 100 kvadratmeter stora byggnaden kommer vi framöver flytta basen för all vår verksamhet kring tester av såväl flygande som i havet djupdykande drönare, berättar Claes Drougge, ägare av koncernen ACC Group AB.
Han fortsätter;
– Arbetet löper på mycket bra. Vi har redan köpt in stommarna till både hangar och en mindre byggnad om 250 kvadratmeter.
Byggmateriel ligger redan på marken inne på flygplatsområdet. Markytan som berörs är på totalt 6 000 kvadratmeter.
I koncernen ACC Group AB i Åtvidaberg ingår bland annat företaget ACC Innovation AB, men även bolaget Ocean Modules Sweden AB som bygger mycket avancerade undervattensfarkoster.
– Den stora hangaren gör att vi med Västervik som bas nu får möjlighet att genomföra tester, montering, ombyggnation och visning av både våra flygande drönare och undervattensdrönare, säger Drougge, som berättar att företagets avancerade och fjärrstyrda undervattensfarkoster redan i dag säljs till en rad länder världen över.
– Vi har nyligen tecknat avtal med Västerviks hamn om tillgång till kajer och vi har redan hunnit genomföra några tester.
Claes Drougge är väldigt nöjd med det bemötande han har fått från Västerviks kommun:
– Jag vill in på flygplatsen så snart det bara går. Från början ville vi köpa marken på flygplatsen, men då detta förfarande skulle ta betydligt längre tid accepterade vi att starta med en tomträtt. Sedan får vi se hur det hela utvecklas. När företaget väl etablerat sig finns inget som hindrar ett framtida köp.
ACC Group AB kommer alltså, med bas i Västervik, att börja jobba "både uppåt och nedåt" framöver. Uppe i lufthavet och nere i havet. Med bland annat nya, autonoma drönare som bland annat ska kunna vattenbomba vid bränder, men också flyga in förnödenheter i krigsområden. En annan uppgift är att lyfta upp robotar som reparerar rotorblad på vindkraftverk.
De flygande drönarna finns i storlekarna 500 kilo till två ton, och klarar avsevärda laster.
Främsta fördel med att testflyga drönarna från Västervik är att luftrummet här är fritt. Det räcker med att anmäla planerade flygningar till Transportstyrelsen ett dygn i förväg.
Just den drönare man nu testar planeras byggas i 200 exemplar i en första omgång.
– Det här är kanske en av de största marknaderna vi kan se framöver i världen. Drönare kommer att få en väldigt stor betydelse, säger Claes Drougge.