– Vi påbörjade planeringen för e-handel redan innan corona, säger Tomas Olsson, butikschef på Willys i Åtvidaberg och medger att han inledningsvis var skeptisk.
– Nu tänker jag att det skulle varit fint om vi haft det tidigare, säger han.
Han står utanför butiken i Åtvidaberg och har en rad av hämtskåp bakom sig; 12 för frysvaror och 27 för kylvaror.
– Vi börjar så här, men det går att bygga vidare med fler skåp.
Under måndagen öppnade butiken för sina första e-beställningar. När vi på måndagsförmiddagen träffar Elin Wiman och Angelica Andersson, som tillsammans med Caroline Modin är e-handelskoordinatorer, summerar de antalet beställningar:
– 14 till 15 har beställt till tisdagen. De första hämtar på tisdag klockan nio.
De nya koordinatorerna är entusiastiska och ivriga att komma igång. Under våren har de tillsammans med butikspersonal varit på Willys-butiker i länet för att se och lära sig.
– Det blir mer ansvar, säger Angelica Andersson om sitt nya uppdrag.
Elin Wiman förklarar att koordinatorerna kommer att fördela uppgifter kopplade till e-handeln bland personalen, utifrån behoven.
– Vi är ett helt gäng som ska göra det här, säger hon.
Med e-handel utökas personalstyrkan, från drygt 40 personer idag till över 50 med fast anställning.
– Vi anställer tio till tolv personer på tjänster i varierande grad nu. Med sommarpersonal kommer vi upp i 57 anställda, säger Tomas Olsson.
Han räknar med att e-handeln kommer att ge tillskott. Från andra butiker i kedjan finns uppgifter om att e-handeln står för 20 procent av den totala handeln.
– Vi vet att det finns kunder från Åtvidaberg som använt Willys e-handel i Linköping, säger Tomas Olsson som också hoppas på bilister från Linköping som på väg till kusten brukar göra sin inköp i Åtvidaberg.
– Det blir smidigt att stanna till här och hämta sina kassar.
Hur kommer er e-handel att gå till?
– Man beställer varor och ett tidsspann för hämtning på nätet. Sen kör man intill skåpen här och knappar in en kod på displayen. Då öppnas de skåp man har sina varor i. Vi har samma kostnad för alla, 49 kronor per inköp, säger Tomas Olsson.
Angelica Andersson lägger till att det, trots att kunden inte träffar någon personal, finns en tanke om gott bemötande:
– Påsen vi lämnar ut blir vårt kundbemötande. Den ska vara hel, allt ska vara väl packat och vi kommer bara ta de bästa varorna.