Åtvidaberg öppnar för tredje gången

Arrangemanget Åtvidaberg Är Öppet, ÅÄÖ kommer tillbaka i september. "En chans för Åtvidaberg att visa upp vad vi har", säger Marianne Jansson, vd i Näringslivscentrum i Åtvidaberg.

Den 21 septemberg öppnas det tredje Åtvidaberg Är Öppet. Marianne Jansson, vd på Näringslivscentrum hoppas på stor uppslutning från företagen.

Den 21 septemberg öppnas det tredje Åtvidaberg Är Öppet. Marianne Jansson, vd på Näringslivscentrum hoppas på stor uppslutning från företagen.

Foto: Johnny Gustavsson

ÅTVIDABERG2018-04-13 21:11

Det är en bit kvar till fredagen den 21 september, då den tredje ÅÄÖ ska äga rum. Men på Näringslivscentrum är planeringen i full gång.

Redan på tisdag hålls en upptaktslunch på Åtvidabergs hotell för företag (anmälningstiden går ut på söndag).

– Kom, kom, uppmanar Marianne Jansson som inför årets upplaga av ÅÄÖ erbjuder intresserade företag "en massa tips och trix" på hur man bäst kan utforma sitt deltagande i dagen.

– Vi vill verkligen hjälpa till och göra arrangemanget så bra som möjligt för varje företag.

År 2015 hölls det första ÅÄÖ. Idén om ett arrangemang där Åtvidabergsföretagen samtidigt öppnade sina verksamheter för besökare hade kommit upp som en idé under ett näringslivsarrangemang.

– Då visste vi inte var det skulle landa. Vi tryckte på startknappen.

Inför andra årgången 2016 utvecklades arrangemanget.

– Vi kopplade på en mässa i Facetten. Det var uppskattat.

Mässan återkommer i år, men förläggs till lokaler vid Stortorget för att knyta an till det pågående platsutvecklingsprojektet BID 35. Facetten används under kvällen för festligheter, där deltagande företag får en chans att knyta ihop dagens erfarenheter tillsammans.

– Det ger deltagarna en chans att bygga nätverk och få nya kontakter. Vi kommer att ha kortare föredrag och prisutdelningar där vi lyfter fram de som är särskilt duktiga.

I övrigt är konceptet detsamma som tidigare år: Deltagande företag håller öppet för allmänheten, kunder och leverantörer under dagen. En gratisbuss tar besökare mellan företagen.

– Vi kommer också att ge olika områden i Åtvidaberg, som Prästängen, Fågelsången och IBR chansen att göra något gemensamt under dagen.

Kommunen deltar i år aktivt i arrangemanget.

– Det är positivt, säger Marianne Jansson och reflekterar över hur allt hänger samman:

– En trevlig och bra kommun är bra för näringslivet.

För både kommunen och näringslivet ger ÅÄÖ en chans till marknadsföring, både till kunder men också till framtida arbetskraft. Särskilt inbjudna i år är studenter vid universitet i Linköping.

– En viktig fråga för näringslivet är hur man ska lösa framtida kompetensförsörjning.

Har effekter av tidigare ÅÄÖ märkts?

– På kort sikt handlar det om ökat samarbete, men jag tror att det främsta effekterna ska ses i ett längre perspektiv, det kan handla om anställningar och människor som flyttar hit. Vi måste hajpa Åtvidaberg, vara proaktiva och visa upp och profilera vårt näringsliv.

ÅÄÖ ger både företag  och kommunen en chans att visa upp sig för besökare och kunder under en dag.
ÅÄÖ ger både företag och kommunen en chans att visa upp sig för besökare och kunder under en dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!