ÅSSA industri- och bilmuseum bildades 1987, när produktionen på ÅSSA (Åtvidabergs Signal- & spår aktiebolag) upphörde och verksamheten flyttades från platsen. Idag drivs museet ideellt och Innan midsommar togs beslutet att museet skulle stängas.
– Vi som arbetar här är alla över 70 år och när coronan var som värst beslutade föreningen att det var läge att stänga, säger Lars Bogren, kassör och sekreterare i föreningen ÅSSA industri- och bilmuseum.
Trots att museet har varit stängt under hela sommaren har inte föreningen drabbats ekonomiskt.
– Även fast det inte blivit några intäkter i form av entrébiljetter så har vi klarat oss bra. Kommunen håller oss med bidrag till hyran och vi får också ekonomiska bidrag från Ollie och Elof Ericssons fond.
Museet består av två avdelningar, utställningshallar och verkstad. I utställningshallarna finns bland annat bilar, motorcyklar och skriv- och räknemaskiner från 1800 och 1900-talet. Verkstaden är ÅSSAs ursprungliga verkstad, där arbetet pågick fram till nedläggningen 1987.
– Många av våra utställningsobjekt är unika eftersom de tillverkats i så få exemplar. Mycket av grejerna har vi fått låna från bland annat tekniska museet men också från olika privatpersoner.
Ett klassiskt objekt är Åtvidabergsbilen som tillverkades 1911.
– Den använde vi när kungen och drottningen var på besök, de fick åka med bilen hela vägen ner till torget.
ÅSSA-museet är öppet på måndagar 9.00-12.00 och lördagar 11.00-14.00