– Hade du ringt för någon månad sedan så trodde jag inte att han skulle överleva länge till. Då var det så turbulent, säger en kvinna som vänt sig till kommunen och Förenade care med sin kritik.
Sedan problemen lyftes har läget förbättrats. Maken mår bättre och har mer energi.
Hustrun beskriver brister som påverkade hälsan. En dag fick en annan anhörig i telefonsamtal veta att mannen inte varit uppe ur sängen kl 11 och bara fått vatten. Senare samma dag gavs ett annat besked: mannen skulle ha ätit både frukost och lunch.
– Det fanns ingen dokumentation över måltiderna, om han ätit eller inte. Efter det började man bokföra alla måltider och fick insikt i att det har betydelse. Nu är han uppe nästan varje dag och äter i matsalen och mår bättre.
Hon återger hög personalomsättning, där all personal, utom en, på avdelningen byttes ut under ett år för att lösa personalsituationer på andra avdelningar.
– För mig var det fullständigt obegripligt att man flyttade på personal. Det fanns ingen tanke på de boende då.
Enligt Josefine Olaisen Lundh, verksamhetchef på Förenade care var två personal kvar på avdelningen. Flytten gjordes för att klara vårdtyngd på en annan avdelning.
Kvinnan uppfattar bemanningen som låg, men säger att personalen gör vad den kan och att det finns "pärlor" och "klippor".
– Men jag undrar över personalens utbildning, om de har utbildning i att vårda människor med grav demens, säger hon.